Alle thema's

Info over onze internationale syndicale projecten met lokale vakbonden in Zuid-Amerika, Afrika, de Caraïben en het Midden-Oosten?

Handelsakkoord EU-Mercosur: alle lichten op rood

Het middenveld roept op het model van handelsakkoorden te herzien en bindende afspraken op te nemen rond sociale rechtvaardigheid en duurzaamheid. Om te beginnen in het akkoord tussen de EU en de Mercosur-landen Argentinië, Brazilië, Paraguay en Uruguay.

42 miljoen jobs op de helling in de EU: stevig herstelplan nodig

Vrijdag onderhandelt de Europese Raad over een herstelplan voor de Europese Unie. Tijdens die onderhandelingen staan 42 miljoen jobs op de helling. Van een terugkeer naar de status quo en business as usual kan geen sprake zijn.

Enkele coronalessen over onze mensenrechten

De Europese Commissie wil werk maken van wetgeving die bedrijven verplicht om mensenrechten en milieunormen te respecteren in al hun activiteiten en over hun hele toeleveringsketens. Een grote stap vooruit, die ngo’s en vakbonden toejuichen. Bindende regels zijn noodzakelijker dan ooit, nu de COVID-19-crisis de limieten van ongereguleerde globalisering blootlegt.

Gemeenschappelijke verklaring van de vakbonden n.a.v. 60 jaar Benelux

In navolging van de lidstaten België, Nederland en Luxemburg willen de respectievelijke vakbonden (ABVV, ACV, ACLVB, FNV, CNV, VCP, LCGB, OGBL) het zestigjarig bestaan van de Benelux markeren.

Persbericht ACV – ABVV – CIRE – Coördinatie mensen zonder papieren – Fairwork Belgium | Samen voor de bescherming van arbeidsmigranten

Op de internationale dag van de rechten van de arbeidsmigranten en hun familieleden organiseren het ACV, het ABVV, CIRE, de Coördinatie mensen zonder papieren, Fairwork Belgium en Vluchtelingenwerk Vlaanderen een colloquium.