Alle thema's

Info over onze internationale syndicale projecten met lokale vakbonden in Zuid-Amerika, Afrika, de Caraïben en het Midden-Oosten?

Enkele coronalessen over onze mensenrechten

De Europese Commissie wil werk maken van wetgeving die bedrijven verplicht om mensenrechten en milieunormen te respecteren in al hun activiteiten en over hun hele toeleveringsketens. Een grote stap vooruit, die ngo’s en vakbonden toejuichen. Bindende regels zijn noodzakelijker dan ooit, nu de COVID-19-crisis de limieten van ongereguleerde globalisering blootlegt.

‘Geef iedereen wereldwijd toegang tot een coronavaccin’

Een toekomstig COVID-19-vaccin moet voor iedereen beschikbaar zijn. Het mag geen alleenrecht worden voor machtige staten of louter de winsten dienen van de farma-industrie.

ABVV solidair met vakbondsleden Zimbabwe

Vandaag is een belangrijke dag voor vakbondsactivisten in Zimbabwe. Er verschijnen 19 vakbondsleden voor de rechter. Ze worden beschuldigd van ‘deelname aan een bijeenkomst met het oog op het bevorderen van openbaar geweld’. ABVV-voorzitter Robert Vertenueil schreef een brief aan onze regering om zich uit te spreken over de ondemocratische situatie.

Gemeenschappelijke verklaring van de vakbonden n.a.v. 60 jaar Benelux

In navolging van de lidstaten België, Nederland en Luxemburg willen de respectievelijke vakbonden (ABVV, ACV, ACLVB, FNV, CNV, VCP, LCGB, OGBL) het zestigjarig bestaan van de Benelux markeren.

Persbericht ACV – ABVV – CIRE – Coördinatie mensen zonder papieren – Fairwork Belgium | Samen voor de bescherming van arbeidsmigranten

Op de internationale dag van de rechten van de arbeidsmigranten en hun familieleden organiseren het ACV, het ABVV, CIRE, de Coördinatie mensen zonder papieren, Fairwork Belgium en Vluchtelingenwerk Vlaanderen een colloquium.