Eindeloopbaan en Pensioen
Name
Eindeloopbaan en Pensioen

12.01.2024

Hogere uitkeringen voor gepensioneerden en zieken

Op 1 januari 2024 zijn de uitkeringen voor gepensioneerden, zieken, invaliden en slachtoffers van een beroepsziekte of arbeidsongeval omhoog gegaan. Wat betekent dit voor jou?

19.01.2023

ABVV solidair met Franse vakbonden in hun verzet tegen pensioenhervorming

Het ABVV is solidair met de Franse kameraden die een eerste dag van syndicaal verzet tegen de pensioenhervorming organiseren. Overal in het land zullen er protestacties plaatsvinden en er worden honderdduizenden manifestanten verwacht in de grote steden. Een afvaardiging van het ABVV steunt onze kameraden in Parijs.

05.12.2022

Open brief: teveel kwetsbare mensen lopen energiepremies mis

Vooral ouderen in woonzorgcentra betalen nog steeds de volle pot voor hun energie. Voor hen zijn er geen premies. Deze open brief werd door OKRA, de grootste vereniging voor senioren in Vlaanderen en Brussel, bezorgd aan alle federale parlementsleden van de meerderheid, aan alle Vlaamse parlementsleden van de meerderheid en aan een reeks kabinetsmedewerkers van de federale regering. Miranda Ulens, algemeen secretaris van het ABVV, ondertekende ook.

28.11.2022

Manifestatie voor een genderneutrale pensioenhervorming

De federale regering besliste in juli om het minimumpensioen te koppelen aan een bijkomende voorwaarde van 20 jaar ‘effectieve tewerkstelling’. Dit betekent dat één op zeven van de huidige vrouwelijke rechthebbenden gemiddeld €440 per jaar zal verliezen. Vakbonden en vrouwenorganisaties eisen een grondige bijsturing om de negatieve impact op de vrouwenpensioenen te neutraliseren.

30.09.2022

1 oktober: actiedag voor het recht om in waardigheid te leven voor gepensioneerden en ouderen

Naar aanleiding van Internationale Dag van de Ouderen op 1 oktober publiceerde de Europese Federatie van Gepensioneerden en Ouderen een manifest met haar eisen voor de rechten van oudere personen.

10.07.2023

Gisterennacht bereikte de federale regering een akkoord over de pensioenhervorming. Helaas ligt de focus weerom op besparen, vooral bij de ambtenaren.

09.03.2023

De sociale gesprekspartners in de Nationale Arbeidsraad (NAR) en de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) werkten de afgelopen maanden in alle luwte aan een lijvig pensioenrapport. Vakbonden en werkgevers keurden het rapport gisteren definitief goed.