Alle thema's

Ook bij ziekte of werkloosheid 15 weken moederschapsrust

Sinds 1 maart hebben alle mama’s – ook als ze ziek, tijdelijk werkloos of verplicht van het werk worden verwijderd – recht op 1 week moederschapsrust voor de bevalling en 14 weken na de bevalling. Vroeger verloren moeders die dagen wanneer ze ongewild eerder moesten stoppen met werken, voor hun eigen gezondheid of die van hun kind.

Hoe kunnen we weer vooruitkijken?

Hoe gaat de samenleving er uit zien wanneer deze gezondheidscrisis is afgewikkeld? Zomaar terugkeren naar de orde van de dag lijkt uitgesloten.

Inkomensgarantie voor ouderen: vrouwen voornaamste slachtoffers huidige regeling

De huidige bedragen van de Inkomensgarantie voor ouderen (IGO), bieden net als die van het minimumpensioen, nog steeds onvoldoende bescherming tegen armoede, en zijn te laag om van een waardig en rustig pensioen te kunnen genieten. Samen met andere organisaties klagen we aan dat vooral vrouwen getroffen worden door de huidige gang van zaken.

ABVV pleit voor versterkte en duurzaam gefinancierde sociale zekerheid

Het ABVV schuift 10 pistes naar voor om onze sociale zekerheid te verankeren, verbeteren en verdiepen. We verbreden de financieringsbasis met oog op ‘de sociale zekerheid van morgen’.

Minimumloon: ABVV laat zich niet afschepen met valse beloftes

Het ABVV geeft niet toe aan chantage en verwerpt de aalmoes die op tafel ligt, namelijk een schamele verhoging van het minimumloon met 1,1%. De onzekerheid en onduidelijkheid over verdere stappen, én het feit dat de werkgeversorganisaties deze minieme verhoging van het interprofessioneel minimumloon koppelen aan een ingreep op de opzegvergoedingen beantwoorden niet aan de legitieme verwachtingen van de werknemers. Wij blijven gaan voor een deftige verhoging van de laagste lonen.