Fiscaliteit en Economie
Fiscaliteit en Economie

13.03.2024

ABVV slechts gedeeltelijk akkoord met jaarverslag Nationale Bank

De Nationale Bank heeft terecht aandacht voor de historisch hoge winstmarges van bedrijven, de rol van automatische indexering, de armoede bij kansengroepen en de nood aan flankerend beleid voor een rechtvaardige klimaattransitie. Maar ze slaat de bal mis als het gaat om een mogelijke loon-prijsspiraal en de loonnormwet.

24.03.2021

Jouw fiscale fiche beschikbaar op Mijn ABVV

Kreeg je in 2020 een werkloosheidsuitkering? Die moet je invullen in je belastingaangifte. Het totaal aan inkomsten uit werkloosheid voor het jaar 2020 vind je in jouw fiscale fiche...

18.03.2021

Tijdelijke werkloosheid en belastingaangifte 2021: opgelet voor de eindfactuur

Indien je in 2020 werk en tijdelijke werkloosheid hebt gecombineerd, bestaat de kans dat je in 2021 aan de belastingen een bijkomend bedrag moet betalen.

26.11.2020

‘We moeten van een armoedig beleid naar een armoedebeleid’ - Dubbelinterview Anne Van Lancker en Miranda Ulens

Zonder echte hervormingen zal de armoede alleen maar toenemen. Zeker nu de coronacrisis de kloof tussen arm en rijk vergroot. Toch zijn Anne van Lancker van Decenniumdoelen en onze eigen Miranda Ulens hoopvol. Wanneer mensen dreigen kopje onder te gaan, staan anderen op om het tij te keren.

17.11.2020

Na corona, anders en beter - #Barometer20

Sinds de Tweede Wereldoorlog hebben we geen crisis gekend zoals deze aangericht door een onverwacht virus. De coronacrisis veroorzaakt leed, veel leed. Zowel fysiek als psychisch, zowel sociaal als economisch. De sociaal-economische barometer van het ABVV probeert op verschillende maatschappelijke domeinen lessen te trekken.

21.02.2024

Het moet gedaan zijn met doemberichten over onze loonkosten. De wet van ’96, de loonnormwet, toont zich nog maar eens verouderd. Die wet moet dringend opengebroken worden opdat vakbonden weer vrijheid krijgen om te onderhandelen over échte loonsverhogingen.

25.10.2023

In zijn jaarlijkse doorlichting van ons land erkent het Internationaal Monetair Fonds (IMF) dat ons land de crisis uitstekend heeft doorstaan. De maatregelen van de federale regering zorgden ervoor dat de economie veerkracht toonde en dat de koopkracht goed werd beschermd. Toch blijft het IMF zich blindstaren op besparingen.