Maart 2022
Cover sociale dumping

Sociale dumping is het geheel aan praktijken dat door sommige werkgevers wordt toegepast om ‘kosten’ en ‘lasten’ tot een strikt minimum te beperken. In werkelijkheid gaat het gewoon over het afbouwen van rechten van de be­trokken werknemers.

Sociale dumping is niet altijd gemakkelijk vast te stellen. Het fenomeen blijft dan ook grotendeels onder de radar. Dat komt omdat er vaak verschillende landen bij betrokken zijn, ‘postbusfirma’s’ actief zijn en werknemers de taal niet machtig zijn en niet weten waar ze recht op hebben.

Nochtans treft sociale dumping een groot aantal sectoren: bouw, transport, horeca, diensten, landbouw, textiel, schoonmaak, beveiliging, huishoudelijke hulp, enz. Vooral werknemers die voor onderaannemers werken, worden geviseerd. Om­dat in zo’n onderaannemingsketen verschillende ‘schakels’ actief zijn, is het ook moeilijk verantwoordelijkheid toe te kennen. Daardoor loopt het dan ook vaak fout.

Hoog tijd dat dit verandert. Wij eisen een effectieve hoofdelijke aansprakelijk­heid voor de gehele onderaannemingsketen.

Maart 2022
Cover DNW 02 2022

ABVV-ledenmagazine

De vrouwenstrijd gaat voort | Renault Vilvoorde 25 jaar geleden | Arbeidsdeal gewikt en gewogen | Opleiding volgen? Goed idee!

April 2022
Cover Echo 3 2022

Nieuwsbrief van de ABVV-studiediensten

Oplopende energiefactuur: structurele maatregelen nodig! | CAO 90 – een betere omkadering dankzij een evaluatie | Een nieuw leven van de generieke gids | Ook terug naar ‘normaal’ voor de arbeidswetgeving | Werkgever moet loon uit dienst getreden werknemer regulariseren

Abonneer je op onze nieuwsbrief.