Alle thema's

ITUC 2021 Global Rights

Het IVV (het Internationaal Vakverbond of ITUC) maakte vandaag de editie 2021 van de jaarlijkse index van de rechten van werknemers bekend.

Staken is een recht ... dat sterk wordt bedreigd

Celstraffen met uitstel voor 17 vakbondsleden omdat ze aansloten bij een wegversperring op een nationale stakingsdag. Een ernstige aanval op het stakingsrecht. Een bedreiging voor alle sociale bewegingen en iedereen die deelneemt aan een protestactie.

Het stakingsrecht is een historisch, universeel en democratisch recht

Zonder stakingen hadden we geen weekend, geen betaald verlof, geen stemrecht. Maar dit recht staat sinds enkele jaren opnieuw zwaar onder druk.

ABVV solidair met vakbondsleden Zimbabwe

Vandaag is een belangrijke dag voor vakbondsactivisten in Zimbabwe. Er verschijnen 19 vakbondsleden voor de rechter. Ze worden beschuldigd van ‘deelname aan een bijeenkomst met het oog op het bevorderen van openbaar geweld’. ABVV-voorzitter Robert Vertenueil schreef een brief aan onze regering om zich uit te spreken over de ondemocratische situatie.

Bedrijf in moeilijkheden? Ook onderaannemers informeren!

Na 3 jaar onderhandelen zetten we een nieuwe belangrijke stap naar een betere aanpak wanneer bedrijven in moeilijkheden willen herstructureren. Sectoren en bedrijven moeten vanaf nu werk maken van afspraken zodat moederbedrijven hun onderaannemers snel en accuraat informeren.

Vakbonden veroordelen schendingen van de mensenrechten in de Filipijnen

Op de Internationale Dag voor de Rechten van de Mens vragen vakbonden wereldwijd aandacht voor de penibele situatie in de Filipijnen. Mensenrechten en vakbondsrechten worden er met de voeten getreden.

Bedrijven en mensenrechten: België moet engagement concreet maken

Hoewel er nog een lange weg te gaan is voordat een internationaal verdrag wordt aangenomen, is een dergelijk instrument essentieel om een einde te maken aan de straffeloosheid van multinationals op het gebied van de mensenrechten.

Teken de petitie om Braziliaans oud-president Lula vrij te krijgen

Op 20 augustus zat de voormalig Braziliaanse president Luiz 'Lula' Inacio da Silva 500 dagen vast in de gevangenis. Sinds zijn gevangenschap is de strijdvaardigheid er niet minder om geworden. Zo verzamelde men onlangs haast 100.000 handtekeningen voor zijn vrijlating. Lula zit ongegrond vast, er is geen bewijstlast. Dit kan niet in een liberale democratie.

België daalt op ranking werknemersbescherming

Op 19 juni bracht het Internationaal Vakverbond zijn veelbesproken ‘Global Rights Index’ uit. Dit rapport onthult een verontrustende situatie voor werknemers wereldwijd. Meer en vaker worden werknemersrechten met de voeten getreden. Ook in ons land.

Brief 4 - Sociaal overleg, samen overweg?

Een brief over het belang van goed sociaal overleg.

17 vakbondsleden van ABVV in hoger beroep veroordeeld

Het ABVV, dat momenteel in een federaal comité in Luik vergadert, neemt kennis van de gerechtelijke beslissing betreffende 17 van zijn leden, waaronder zijn voorzitter.

100 jaar geleden werd het stakingsrecht gedecriminaliseerd. Maar waar staan we vandaag?

Dag op dag een eeuw geleden, op 24 mei 1921, besloot de Belgische wetgever artikel 310 van het Strafwetboek, dat deelname aan een staking strafbaar stelde, af te schaffen.

ABVV voert actie ter verdediging van het stakingsrecht

Op donderdag 10 december, de Internationale Dag van de Mensenrechten, vinden er in verschillende Belgische steden acties plaats ter verdediging van het stakingsrecht en het recht op actievoeren.

Meer democratie op de werkvloer is een noodzaak!

Zeker nu werknemers worden geconfronteerd met de enorme sociale en economische gevolgen van de coronapandemie moeten ze worden gehoord en betrokken.

Wanneer AB InBev zijn personeel en het stakingsrecht miskent

Een gerechtsdeurwaarder inroepen, een beroep doen op externe medewerkers, stakers onder druk zetten en intimideren…

Uitspraak Hof van Cassatie over vreedzame actie is gevaarlijk precedent voor betogings- en stakingsrecht

Het Hof van Cassatie bevestigt de veroordeling van de voorzitter van ABVV Antwerpen voor "kwaadwillig belemmeren van het verkeer". Al wie een actie voert waardoor het verkeer ‘belemmerd’ wordt, kan door deze uitspraak strafrechtelijk vervolgd worden.

Veroordeling wegens vreedzame actie zal ons niet beletten om actie te blijven voeren tegen sociaal onrecht

Vandaag, 26 juni 2019, heeft het Hof van Beroep van Antwerpen de principiële veroordeling van de voorzitter van ABVV-Antwerpen aangehouden

VBO-memorandum: recept voor sociale achteruitgang

Verpakt met de ultraliberale slogan ‘Less is more’ wil het VBO de sociale bescherming, de kwaliteit van de werkomstandigheden en de verloning van werknemers verminderen en de dividenden voor de aandeelhouders en de winsten van de grote bedrijven vergroten.

Sociaal overleg als het kan, syndicale actie als het nodig is

Sociaal verzet en syndicale actie, onder welk vorm dan ook, blijft noodzakelijk.