Herdenking bevrijding - hulde verzet

05 mei 2024, 10:00
Inhoudstype
Description

Op zondag 5 mei herdenken we de bevrijding van 8 mei 1945 en brengen we in Fort Breendonk hulde aan alle verzetsleden.

8 mei 1945 is de officiële datum van het einde van de Tweede Wereldoorlog, de dag van de overwinning: nazi-Duitsland capituleert. Vandaag is 8 mei in allerlei Europese landen een feestdag, bij ons de herinnering aan 8 mei vervaagd. De 8 meicoalitie, waar het ABVV lid van is, wil hier verandering in brengen.

8 mei, de dag van de bevrijding, hoort opnieuw een feestdag te zijn. Dat namen we ook op in ons ABVV-memorandum. 8 mei moet een feestdag zijn om te herdenken, te waarschuwen, te verdedigen. Zodat jong en oud inzien waar haat toe kan leiden en wat voor een lelijk beest fascisme is. We zetten deze eis kracht bij met de organisatie van een jaarlijkse herdenking van 8 mei en met bezoeken aan Breendonk en de Kazerne Dossin. Samen pakken we de strijd tegen de opkomst van extreemrechts in handen.

We brengen ook hulde aan iedereen die zich verzet heeft tegen het fascisme. Gewone mensen die buitengewone dingen deden. De Duitse bezetter vermoordde 16.200 Belgische verzetsleden omdat ze in opstand kwamen tegen de bezetting. Op 8 mei eren we hun strijd. Hier leer je hun verhalen kennen.

Programma zondag 5 mei 2024 Fort Breendonk

• Van 10u tot 18u: Gratis gegidst bezoek aan Fort / Muziek / Tenstoonstelling
  • 11u: Herdenking met toespraken van Ellen De Soete en Emila Hoxhaj, Simon Gronowski, Eric Mwezi Manzi (ITUC), Miranda Ulens (ABVV), Ann Vermorgen (ACV), Olivier Valentin (ACLVB), Dirk Verhofstadt,Henri Heimans
  • 12u: Bloemlegging aan het monument van De Weerstander
  • 13u: Message to Simon - open podium voor jongerenorganisaties
  • 13u: Theatervoorstelling : Ravensbrück van Stefanie Claes

Meer praktische info over vervoer naar Fort Breendonk vind je hier op de website van de 8 meicoalitie. Zet je op aanwezig en nodig je vrienden uit via dit evenement.

Programma woensdag 8 mei 2024

De 8 meicoalitie en 'Vrij op 8 mei' organiseren op woensdag 8 mei 2024 tal van acties, herdenkingen, voorstellingen, lezingen, verzetswandelingen, verzetcafés, ... in heel het land. Hier vind je een handig overzicht.

Links en downloads