Solidair met de Argentijnen

24 Januari 2024, 17:30
Inhoudstype

Toon je solidair met de Argentijnen op woensdag 24 januari in Brussel.

Op 10 december won de extreem-rechtse ultra-liberale Javier Milei, die vrijemarktkapitalisme boven alles zet, de presidentsverkiezingen in Argentinië. Hij viel meteen de democratie, de basisrechten, de vakbondsrechten en vrouwenrechten aan.

Door een ‘Omnibuswet’ eigent hij zichzelf, los van kamer of senaat, alle publieke macht toe. Met het nooddecreet, ‘Decreto de Necesidad y Urgencia’ (DNU) door het parlement te jagen schendt hij tal van individuele en collectieve rechten. Dit decreet bepaalt onder andere het einde van gratis openbaar onderwijs en gratis gezondheidszorg, een verbod op abortus; de privatisering van overheidsbedrijven, de afschaffing van wetten die grondbezit voor buitenlandse bedrijven beperken… Kortom, ontmanteling van de overheid ten gunste van de private sector en buitenlandse multinationals. Het recht om lid te worden van een vakbond, het recht op staken en het recht op betogen en vrije mening worden afgeschaft of sterk ingeperkt. Demonstraties en sociaal protest worden met harde repressie beantwoord.

De Argentijnse vakbonden houden 24 januari een algemene staking. In steden zoals Madrid, Rome of Parijs worden solidariteitsacties georganiseerd. In Brussel wordt verzameld op het Muntplein.

Praktisch

• Woensdag 24 januari 17u30