De ondernemingsraad en de economische en financiële informatie

24 praktische tips voor de bedrijfsrevisor,het ondernemingshoofd en de werknemersvertegenwoordiger.

Veilig werken

Generieke gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan

Maximale loonmarge

De maximale loonmarge. Voorstellen voor hervorming van een kaduke wet

In 1996 werd de wet tot bevordering van de werkgelegenheid en tot preventieve vrijwaring van het concurrentievermogen aangenomen. Deze loonnormwet was bedoeld om de concurrentiepositie van de Belgische bedrijven veilig te stellen. Om meerdere redenen vragen de vakbonden de herziening van de Wet van ’96.

De Loonkrant

ABVV_Barometer_2020

Sociaal-economische barometer 2020

Sinds de Tweede Wereldoorlog hebben we geen crisis gekend zoals deze aangericht door een onverwacht virus. De coronacrisis veroorzaakt leed, veel leed. Zowel fysiek als psychisch, zowel sociaal als economisch. De sociaaleconomische barometer van het ABVV probeert op verschillende maatschappelijke domeinen lessen te trekken.

Download English version

Eindeloopbaan je rechten 2020

Eindeloopbaan: je rechten

In deze beknopte brochure maken we je wegwijs in je rechten op het einde van je loopbaan. We geven een overzicht van de regels in verschillende situaties: oudere werkloze met of zonder anciënniteitstoeslag, werkloosheid met bedrijfstoeslag (brugpensioen), tijdskrediet - landingsbaan, (vervroegd) pensioen.

Ons vaccin postcorona manifest

Ons vaccin tegen de sociale crisis - postcorona manifest

Ontdek in dit postcorona manifest de concrete eisen van het ABVV. Ons vaccin? Werknemers hebben recht op meer waardering. Onze sociale zekerheid en overheidsdiensten moeten we terug naar waarde schatten. We gaan voor een ander economisch model: duurzamer en gericht op meer gelijkheid. De overheid moet investeren, herverdelen, samenwerken.

Het minimumloon

Het minimumloon: op te waarderen hoeksteen van ons sociaal model

In deze brochure schetsen we de situatie van de laagste lonen. We tonen aan dat een verhoging van het wettelijk minimumloon absoluut sociaal en economisch noodzakelijk is. Onze ambitie te komen tot een wettelijk minimumloon van 14 euro, de #fightfor14, is onze leidraad. We gaan in op technische aspecten en lichten ook initiatieven op Europees niveau toe. Met deze brochure vragen we respect voor zij die dagelijks de naad uit de broek werken voor een zeer karig loon.

Sociale zekerheid: altijd beschermd

Wat is onze sociale zekerheid? Hoe werkt deze sociale, solidaire en collectieve verzekering? Hoe wordt de sociale zekerheid gefinancierd? Wat zijn de uitdagingen? Hoe wil het ABVV onze sociale zekerheid verankeren, verdiepen en verbreden? Wat is ons plan voor de sociale zekerheid van morgen en welke verbeteringen schuiven we naar voor?

100 jaar Index in 10 kernpunten

In 2020 zal het 100 jaar geleden zijn dat de Belgische ‘Index der consumptieprijzen’, kortweg de index of CPI genaamd, het levenslicht zag. Het systeem zit goed verankerd in de Belgische loonvorming en vrijwaart de koopkracht van werknemers en uitkeringsgerechtigden. Toch wordt het Belgische systeem van automatische loonindexering regelmatig aangevallen.