Sociaal Overleg

IPA: werknemers hebben recht op een fair akkoord

ABVV, ACV en ACLVB kunnen de door de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven vastgelegde maximale beschikbare marge van amper 0,4% voor 2021 en 2022 niet onderschrijven. Een aalmoes van maximaal 0,4 voor de komende 2 jaren is voor de werknemers onaanvaardbaar.

Overwinning voor het ABVV: €150 extra voor coronawerklozen

Ongeveer 350.000 tijdelijk werklozen door corona krijgen een premie van minstens 150 euro.

Sociaal-economische barometer 2020

Naar jaarlijkse gewoonte publiceert het ABVV in het najaar haar sociaal-economische barometer. De editie 2020 staat volledig in het teken van de crisis die Covid-19 met zich meebracht.

Gedeeltelijke lockdown: het is zinloos theaters en filmzalen te sluiten als ondernemingen elementaire sanitaire maatregelen met de voeten treden

Het ABVV vraagt noodmaatregelen. Indien de regering nog een totale lockdown wil voorkomen, moet ze hardere taal spreken en harder optreden bij controles van ondernemingen die de basisregels met de voeten blijven treden.

Het rommelt bij Engie. Welke toekomst voor onze werknemers?

Het hoofdkwartier van Engie in Parijs heeft aangekondigd dat twee derde van de service-activiteiten die deel uitmaken van de wereldwijde groep Engie, zullen afgestoten worden. In België worden 10.000 werknemers rechtstreeks tewerkgesteld in deze branche. Het gaat voornamelijk om Fabricom, Axima en Cofely, maar ook kleinere entiteiten zijn betrokken.

Welvaartsvastheid nu!

De Wet op het Generatiepact voorziet dat de sociale gesprekspartners tegen 15 september van elk paar jaar een advies moeten geven over de verdeling van de welvaartsenveloppe. Indien een advies uitblijft, ligt de bal in het kamp van de regering. Zij hebben dan 1 maand de tijd om voorstellen uit te werken en deze voor advies voor te leggen aan het sociaal overleg.

Wanneer AB InBev zijn personeel en het stakingsrecht miskent

Een gerechtsdeurwaarder inroepen, een beroep doen op externe medewerkers, stakers onder druk zetten en intimideren…

De nood aan een vaccin tegen de sociale crisis is bijzonder hoog

Het ABVV voerde vandaag actie voor het gebouw van de Nationale Bank onder de slogan “een vaccin tegen de sociale crisis”.

ABVV verzet zich tegen het rechtsliberaal-patronaal offensief

We roepen op tot respect en gezond verstand. We stellen voor om de oude recepten uit het verleden los te laten, die zijn immers al inefficiënt en gevaarlijk gebleken voor onze solidariteits- en beschermingssystemen.