Fiscaliteit en Economie

Regeringsbeslissingen in het kader van de begroting 2022: eerste ABVV-reactie

Het ABVV nam kennis van het resultaat van de regeringsonderhandelingen. Op basis van wat we nu weten en na een voorzichtige eerste analyse zien we enkele positieve elementen, maar vallen vooral de minpunten op.

Begrotingsgesprekken missen evenwichtige en sociale maatregelen

Het begrotingsconclaaf is gestart onder een moeilijk gesternte.

Middelen van onze Sociale zekerheid met meer zorg besteden

Het Rekenhof bevestigt waarvoor we al lang waarschuwden: de korting voor de eerste werknemer is een miskleun en kost onze sociale zekerheid handenvol geld.

Effectentaks: onvoldoende en niet in verhouding met inspanningen werknemers

Het wetsontwerp over een taks op effectenrekeningen, is een stap in de goede richting. Maar die stap is te klein. We kunnen niet akkoord gaan met het feit dat de inspanningen die gevraagd worden aan de houders van een effectenrekening, niet in verhouding staan tot wat de werknemers moeten bijdragen.

Sociaal-economische barometer 2020

Naar jaarlijkse gewoonte publiceert het ABVV in het najaar haar sociaal-economische barometer. De editie 2020 staat volledig in het teken van de crisis die Covid-19 met zich meebracht.

Miljarden dollars aan verdachte geldstromen, terwijl burgers op hun honger blijven zitten

Enkele dagen geleden werd bekend dat er tussen 1999 en 2018 wereldwijd voor meer dan 2.000 miljard dollar aan verdachte geldstromen werden ontdekt in de banksector. Meerdere banken actief in ons land, blijken ook betrokken te zijn en duiken in de gelekte rapporten op. Het zoveelste geldschandaal op rij waardoor onze overheden massaal inkomsten verliezen en waarvoor burgers dan opdraaien.

Opheffing bankgeheim is eerste stap richting meer fiscale rechtvaardigheid

Om het hoofd te kunnen bieden aan de sociale en economische gevolgen van de coronacrisis heeft de overheid een reeks buitengewone uitgaven moeten doen. De vraag die zich nu stelt is wie de factuur zal betalen.

ABVV verzet zich tegen het rechtsliberaal-patronaal offensief

We roepen op tot respect en gezond verstand. We stellen voor om de oude recepten uit het verleden los te laten, die zijn immers al inefficiënt en gevaarlijk gebleken voor onze solidariteits- en beschermingssystemen.

Meerderheid experten Hoge Raad Financiën pleit voor meerwaardebelasting

Het rapport van de Hoge Raad voor Financiën over de hervorming van de personenbelasting bevat een heel aantal elementen van rechtvaardige fiscaliteit die het ABVV naar voren schuift in het licht van een eerlijke tax shift naar kapitaal en vermogen.

Verslag Centrale Raad Bedrijfsleven toont dat België geen ‘loonhandicap’ heeft

De Centrale Raad voor het Bedrijfsleven heeft zijn tussentijds verslag over de loonkosten gepubliceerd. Het ACV, het ABVV en de ACLVB stellen vast dat de loonmarge werd onderschat, dat de 'historische loonhandicap' niet bestaat én dat er marge moet zijn voor loonsverhogingen bij de volgende loononderhandelingen.