Sociale Zekerheid

Het regeerakkoord De Croo door een syndicale bril

We bekijken het regeerakkoord De Croo door een syndicale bril. We overlopen de sterke punten, de minpunten en geven antwoord op enkele vragen.

Corona duwt kwetsbare mensen kopje onder

Er moet een politieke consensus zijn om het risico op armoede of sociale uitsluiting, dat 1 op de 5 Belgen treft, te bestrijden. Wie het voor corona al moeilijk had om het hoofd boven water te houden, dreigt nu kopje onder te gaan. Een belangrijk gegeven, zeker op deze Werelddag van verzet tegen armoede.

Werelddag van het verzet tegen Armoede: meer dan ooit nodig

Op zaterdag 17 oktober is het ‘Werelddag van verzet tegen armoede’. Een belangrijke dag om aandacht te vragen voor de vele mensen die dag in dag uit strijden tegen armoede.

Trek de sociale minima op tot boven de armoedegrens

Sociale uitkeringen moeten mensen in staat stellen waardig te leven. Trek ze daarom op tot boven de armoedegrens. Dat is nu niet het geval.

Aan de federale onderhandelaars: genoeg gepalaverd

Al meer dan 600 dagen zitten we zonder een volwaardige regering. Nochtans is de nood hoog voor een volwaardige federale regering. Het ABVV dringt aan.