Alle thema's

Stijgende loonspanning

Stijgende loonspanning, stijgende maatschappelijke spanning

De loonspanning stijgt in ons land. Het evenwicht is zoek. Dat kan niet langer.

Je bent het waard. We blijven gaan voor een stevige verhoging van het minimumloon

We leggen ons niet neer bij een schamele 10 eurocent bruto per uur. Wij houden voet bij stuk en blijven opkomen voor zij die met een laag loon moeten rondkomen.

Bye, bye effectentaks zonder effect

De effectentaks is vanuit verschillende oogpunten ongrondwettelijk. Dat oordeelde het Grondwettelijk Hof. Deze taks was een rookgordijn.

Persberichten

Grondwettelijk Hof vernietigt Bijkluswet: vakbonden verheugd maar dringen ook aan oplossing voor inkomensverlies

ACV, ABVV en ACLVB hebben van meet af de regeling voor het bijklussen tot 6.340 euro aangeklaagd en startten een procedure bij het Grondwettelijk Hof. We stelden dat het over een nefaste maatregel voor werknemers en voor de sociale zekerheid ging en dat de regelgeving de principes van gelijkheid en non-discriminatie schond. We zijn tevreden dat het Grondwettelijk Hof deze redenering volgt.

Verslag Centrale Raad Bedrijfsleven toont dat België geen ‘loonhandicap’ heeft

De Centrale Raad voor het Bedrijfsleven heeft zijn tussentijds verslag over de loonkosten gepubliceerd. Het ACV, het ABVV en de ACLVB stellen vast dat de loonmarge werd onderschat, dat de 'historische loonhandicap' niet bestaat én dat er marge moet zijn voor loonsverhogingen bij de volgende loononderhandelingen.