Provinciale acties voor lagere energieprijzen en eerlijke belastingen

14 Februari 2023, 10:00
Inhoudstype
Description

De huidige crisis treft niet iedereen even hard: de rijkste 1% Belgen bezit een kwart van de welvaart van ons land. Dankzij de vakbonden is de index voorlopig gered; de automatische indexering van lonen en uitkeringen de koopkrachtschade enigszins beperken.

Op 14 februari organiseert het ABVV  provinciale acties voor lagere energieprijzen en eerlijke belastingen om de koopkracht van gezinnen te versterken:

ENERGIE

• De btw moet definitief op 6%.
  • Het uitgebreid en blijvend sociaal tarief en premies zolang de facturen onbetaalbaar zijn.
  • Dringend opvoeren van de investeringen in hernieuwbare energie en energierenovatie.
  • Verplicht energieleveranciers het voordeligste energietarief aan te bieden en te communiceren.
  • Blokkeer de energieprijzen op Europees of desnoods Belgisch niveau.

EERLIJKE BELASTINGEN

• Meer nettoloon voor de kleinere verdieners en meer bijdragen van grote verdieners.
  • Eerlijke bijdragen van bedrijven  en een belasting op grote vermogens.
  • Gebruik de fiscale hervorming om de openbare diensten te herfinancieren.

Antwerpen

• In Antwerpen trekken we om 10u. met onze eisen de stad in. Eisen aan de federale regering maar ook én vooral aan de Vlaamse. Die laatste houdt zich graag met alles en nog wat  bezig, behalve met het sociale welzijn van haar bevolking. Vandaar onze valentijnboodschap aan Vlaams minister-president Jambon: ‘Van de liefde alleen kunnen de mensen niet leven!’ En wat de Vlaamse regering nalaat zullen wij op 14 februari symbolisch doen: rozen uitdelen aan de mensen in de straat.
  • Vertrek om 10u. stipt aan het Koningin Astridplein (naast station), we eindigen op de Groenplaats rond 12u.

Brussel

• Bijeenkomst om 10u. voor de Financietoren (Kruidtuinlaan 50, 1000 Brussel) voor een eerlijke belastinghervorming.

Limburg

• Online sensibiliseringscampagne via sociale media en een persbericht. Ludieke actie op de markt met rozen en deurhangers met QR-code. Daarna houden we een sensibiliseringsacties op de werkvloer en in enkele wijken van Hasselt.

Vlaams-Brabant

• De militanten sluiten aan bij de actie in Brussel. Samenkomst aan de Financietoren, Kruidtuinlaan 50 om 10u. Bijkomend voert ABVV Vlaams-Brabant een online sensibiliseringscampagne.

West-Vlaanderen

• West-Vlaamse militanten gaan met een gevulde winkelkar - "Bedankt, automatische index!" - door Kortrijk. Vertrek in de Lange Steenstraat om 11u. De winnaar van een prijsvraag maakt achteraf kans op de inhoud van de winkelkar.

Minder factuur meer inkomsten

Links en downloads