Klimaat en Milieu
Klimaat en Milieu

06.02.2023

Fietsvergoeding: veelgestelde vragen

Vanaf 1 mei heeft elke werknemer in de privésector recht op een fietsvergoeding. We zetten de belangrijkste vragen en antwoorden op een rijtje.

26.11.2021

Berichten uit Glasgow

Tot 12 november waren alle ogen (en hoop) gericht op de Schotse stad Glasgow waar de 26ste VN-Klimaattop (COP26) plaatsvond. Op deze bijeenkomst werd er op mondiaal niveau naar oplossingen gezocht om de klimaatontwrichting tegen te gaan. Een delegatie van het ABVV was aanwezig zodat we alle nieuwe maatregelen konden opvolgen. Met regelmaat van de klok bezorgden zij ons hun indrukken en verwerkten we dit in deze blog.

15.07.2020

Voor een toekomstbestendig economisch model

De geschiedenis zit vol met sleutelmomenten die worden aangegrepen om de wereld te veranderen. Hopelijk evolueert het post-coronatijdperk in positieve richting.

22.06.2020

Handelsakkoord EU-Mercosur: alle lichten op rood

Het middenveld roept op het model van handelsakkoorden te herzien en bindende afspraken op te nemen rond sociale rechtvaardigheid en duurzaamheid. Om te beginnen in het akkoord tussen de EU en de Mercosur-landen Argentinië, Brazilië, Paraguay en Uruguay.

15.07.2020

Wat na de coronacrisis? Manifest van het ABVV

Check hier het postcorona manifest van het ABVV. Ons vaccin tegen de sociale crisis.

01.12.2023

Het ABVV pleit naar aanleiding van de VN-klimaattop voor meer ambitie en consistentie in het Belgische klimaatbeleid. Een 'klimaatpauze' is géén optie. België moet een grotere rol opnemen en zijn aandeel in de klimaatinspanningen serieus verhogen.

02.12.2021

Bevoorradingszekerheid en energieprijzen zijn centrale elementen om in overweging te nemen in het debat over de kernuitstap. Het ontbreekt echter aan een toekomstvisie, aan garanties en perspectieven voor degenen die voor de sector van essentieel belang zijn.