Alle thema's

Vrouwen: cruciaal op de arbeidsmarkt, afwezig in de debatten

De gezondheidscrisis heeft ons bewust gemaakt van de beroepen die essentieel zijn voor ons collectieve welzijn en van beroepen met een hoog maatschappelijk nut. Als het gaat over deze beroepen, vallen twee zaken op: ze worden sociaal en financieel vaak ondergewaardeerd en de overgrote meerderheid wordt uitgeoefend door vrouwen.

Corona-crisis: info voor werkzoekenden

Ook als werkzoekende word je geconfronteerd met de gevolgen van het coronavirus. We bundelden de veelgestelde vragen. Wat met sollicitaties en controles door de VDAB? Wat als je stage volgt? ...

Hoe kunnen we weer vooruitkijken?

Hoe gaat de samenleving er uit zien wanneer deze gezondheidscrisis is afgewikkeld? Zomaar terugkeren naar de orde van de dag lijkt uitgesloten.

Tijdelijk werkloos: hoe wordt mijn uitkering berekend?

Je bent op tijdelijke werkloosheid wegens overmacht geplaatst. Hoe wordt jouw uitkering berekend? Wat betekent de lagere voorheffing op je uitkering van mei?

Tijdelijke werkloosheid voor artiesten en medewerkers geannuleerde evenementen

Werknemers uit de evenementen- en artistieke sector kunnen nu ook een beroep doen op het systeem van tijdelijke werkloosheid omwille van overmacht door corona. Er zijn wel strikte voorwaarden.

Tijdelijk werklozen krijgen 200 euro op rekening gestort voor water- en energiefactuur

Elke werknemer die tijdelijk werkloos werd door de coronacrisis, krijgt van de Vlaamse overheid een eenmalige vast bedrag van 202,68 euro voor de betaling van de water- en energiefactuur.

‘Geef iedereen wereldwijd toegang tot een coronavaccin’

Een toekomstig COVID-19-vaccin moet voor iedereen beschikbaar zijn. Het mag geen alleenrecht worden voor machtige staten of louter de winsten dienen van de farma-industrie.

Corona, vragen en antwoorden

Coronavirus / Covid-19 - wat zijn de rechten van werknemers? Het ABVV informeert over wat kan en niet kan op de werkvloer, bij telewerk, bij ziekte, bij technische werkloosheid...in coronatijden.

Enquête: leed jij inkomensverlies door de coronacrisis?

De Nationale Bank van België bevraagt de Belgische gezinnen over inkomensverlies tijdens de coronacrisis.

Veilig heropstarten na COVID-19? Info voor delegees

Info voor delegees over wat je zelf kan doen en over wat je bedrijf moet doen om de heropstart na de coronacrisis veilig te laten verlopen.

Creëer een veilige werkomgeving in plaats van werknemers onnodig te testen

Het is verbijsterend dat het kabinet van mevrouw De Block van oordeel is dat een bedrijf keel- en neustesten kan aanbieden aan het personeel en daarvoor een contract kan afsluiten met klinische laboratoria. Op deze manier wordt een onwettig parallel circuit gecreëerd met de arbeidsgeneeskunde.

ABVV verzet zich tegen het rechtsliberaal-patronaal offensief

We roepen op tot respect en gezond verstand. We stellen voor om de oude recepten uit het verleden los te laten, die zijn immers al inefficiënt en gevaarlijk gebleken voor onze solidariteits- en beschermingssystemen.