Alle thema's

Grensarbeid Frankrijk - Belgie in tijden van corona

Wat is de impact van het coronavirus op grensarbeiders in België en Frankrijk? We vertellen het je in dit artikel.

Tijdelijke werkloosheid voor ouders wanneer school of opvang sluit

Gaat de opvang dicht, of sluit de school van je kinderen (gedeeltelijk) omwille van het coronavirus? Moet je met je kinderen in quarantaine? Je kan nu gebruik maken van tijdelijke werkloosheid.

Corona duwt kwetsbare mensen kopje onder

Er moet een politieke consensus zijn om het risico op armoede of sociale uitsluiting, dat 1 op de 5 Belgen treft, te bestrijden. Wie het voor corona al moeilijk had om het hoofd boven water te houden, dreigt nu kopje onder te gaan. Een belangrijk gegeven, zeker op deze Werelddag van verzet tegen armoede.

Coronamaatregelen voor volledig werklozen verlengd

Tot 30 september daalt je uitkering als volledig werkloze niet. De coronaperiode telt niet mee bij de berekening van de duurtijd van je inschakelingsuitkering.

Aangepaste ABVV-dienstverlening tegen verspreiding corona

We passen onze dienstverlening aan om de gezondheid van medewerkers en leden te vrijwaren. Wij blijven bereikbaar om je bij te staan.

Tijdelijk werkloos door corona: nieuwe regeling vanaf 1 september

Je bent of je wordt door je werkgever tijdelijk werkloos gesteld omwille van de coronacrisis. Wat moet je doen?

ABVV'ers in tijden van corona: getuigenissen vanop de werkvloer

De coronacrisis hakte er zwaar in. In de maatschappij, maar ook op de werkvloer. Wij verzamelden enkele opvallende getuigenissen van ABVV'ers in de frontlinie van corona.

Overheidsinvesteringen helpen ons uit de coronacrisis

Vakbonden en werkgevers vragen de politiek het budget voor openbare investeringen te verdubbelen. Deze investeringen kunnen dan dienen voor nieuwe wegen en fietspaden, beter openbaar vervoer, digitale geletterdheid en isolatie van schoolgebouwen en sociale woningen.

Hogere uitkering arbeidsongeschiktheid tot eind 2020

De hogere arbeidsongeschiktheidsuitkeringen worden verlengd tot het einde van het jaar.

Dringend nood aan betere coördinatie coronamaatregelen op de werkvloer

De sociale gesprekspartners trekken aan de alarmbel. Er is dringend nood aan een vlottere coördinatie van de verschillende maatregelen in de strijd tegen het coronavirus.

Opheffing bankgeheim is eerste stap richting meer fiscale rechtvaardigheid

Om het hoofd te kunnen bieden aan de sociale en economische gevolgen van de coronacrisis heeft de overheid een reeks buitengewone uitgaven moeten doen. De vraag die zich nu stelt is wie de factuur zal betalen.

Dreigend tekort in de sociale zekerheid nu aanpakken

Op termijn dreigt er een tekort van minstens 10 miljard euro in onze sociale zekerheid. Het spreekt voor zich dat dit tekort moet opgevangen worden, maar dan wel op een structurele manier.