Minimumloon: ABVV laat zich niet afschepen met valse beloftes

Het ABVV geeft niet toe aan chantage en verwerpt de aalmoes die op tafel ligt, namelijk een schamele verhoging van het minimumloon met 1,1%. De onzekerheid en onduidelijkheid over verdere stappen, én het feit dat de werkgeversorganisaties deze minieme verhoging van het interprofessioneel minimumloon koppelen aan een ingreep op de opzegvergoedingen beantwoorden niet aan de legitieme verwachtingen van de werknemers. Wij blijven gaan voor een deftige verhoging van de laagste lonen.

Ziekteverzekering: regering zet overlegmodel buiten spel en stort patiënten en zorgverstrekkers in onzekerheid

De regering stort patiënten, zorgverleners en zorgvoorzieningen in extreme onzekerheid door de begroting gezondheidzorg niet goed te keuren.

Bedrijven en mensenrechten: België moet engagement concreet maken

Hoewel er nog een lange weg te gaan is voordat een internationaal verdrag wordt aangenomen, is een dergelijk instrument essentieel om een einde te maken aan de straffeloosheid van multinationals op het gebied van de mensenrechten.

Bye, bye effectentaks zonder effect

De effectentaks is vanuit verschillende oogpunten ongrondwettelijk. Dat oordeelde het Grondwettelijk Hof. Deze taks was een rookgordijn.

Een eerste bescheiden stap naar een Europese sociale inspectie

Met de oprichting van de Europese Arbeidsautoriteit ELA wil Europa landen ondersteunen om misbruik en uitbuiting tegen te gaan van werknemers die in een ander EU-land werken. Samen met de andere Europese vakbonden zien we dit als een eerste bescheiden stap. De Europese Arbeidsautoriteit moet immers voldoende en dus meer autoriteit krijgen.