Alle thema's

Reality check: de sociaal-economische barometer 2018

In de aanloop naar de parlementsverkiezingen van 2019 maakt het ABVV de sociaal-economische balans op van vier jaar regering-Michel. Dit oogt niet fraai. De regering van N-VA, CD&V, Open Vld en MR blinkt uit in asociaal en onrechtvaardig beleid.

Nog een extra argument voor een 32-urenweek

Willen we de scheve verhouding tussen mannen en vrouwen op onze arbeidsmarkt rechttrekken, dan kijken we best ook naar de manier waarop het werk vandaag is verdeeld. Want de loonkloof is ons anno 2018, meer dan een doorn in het oog. Een ambitieuze maatregel dient zich aan. Wij bieden alvast een alternatief: de kortere werkweek van 32 uur.

Abortus moet VOLLEDIG gedepenaliseerd worden

Het ABVV eist de volledige depenalisering van abortus. Wij eisen respect voor het recht op abortus in België en de absolute keuzevrijheid van de vrouw, zonder enige strafrechtelijke gevolgen.

'Mystery calls': noodzakelijk in de strijd tegen discriminatie

Het ABVV is sterk voorstander van ‘mystery calls’ om discriminatieproblemen aan te pakken. Nu de werkgevers het sociaal overleg ter zake blokkeren, is de vraag of de regering een geloofwaardige diversteitspolitiek wil opzetten.