Online stempelen

met de elektronische stempelkaart - controlekaart C3

Ben je volledig werkloos, dan kan je vanaf nu je stempelkaart ook elektronisch invullen. Om je persoonlijke gegevens maximaal te beschermen gebeurt dat via een beveiligde site van de Sociale Zekerheid. Je stempelt er online. Je krijgt een kaart op je scherm die er net hetzelfde uitziet als je oude papieren kaart.

Met je computer, tablet of smartphone kan je nu dus online je arbeidsdagen, ziektedagen, vakantiedagen en andere niet-vergoedbare dagen van de lopende werkloosheidsmaand invullen, consulteren, wijzigen en versturen.

Wat heb je nodig?

Om online te kunnen stempelen met je computer, heb je een elektronische identiteitskaart (e-ID) nodig, een kaartlezer en je pincode.

Je pincode kreeg je van je gemeente bij je elektronische identiteitskaart (e-ID). De kaartlezer, die je aansluit op je computer, is nodig om je e-ID te lezen. Sommige computers hebben een ingebouwde kaartlezer.

Werk je liever zonder kaartlezer en enkel via je smartphone? Maak dan gebruik van de ITSME-app. Deze app, die je kan downloaden via Google Play of de App Store, is een digitale ID waarmee je veilig en snel kan inloggen met je smartphone. De app is officieel erkend door de Belgische overheid. Meer info op www.itsme.be.

Sinds begin juni is er ook de controlekaart-app, eC3 genaamd. De app is te vinden in de App Store voor iOS en de Play Store voor Android. 

Gratis kaartlezer voor volledig werkloze leden

Als volledig werkloos ABVV-lid krijg je nu gratis een kaartlezer zodat je online kan stempelen.

Spring even binnen in het ABVV-kantoor in je buurt. Onze medewerkers schrijven je in en kunnen je eventueel een eerste keer tonen hoe alles werkt. Je krijgt een kaartlezer mee zodat je van thuis uit elektronisch kan stempelen.

Let op! Op je computer moet ook de juiste software ge├»nstalleerd zijn. Die kan je downloaden via http://www.eid.belgium.be/.

Hoe? 

 

Je logt in op de beveiligde site van de sociale zekerheid.be.

  • met je elektronische identiteitskaart (eID):
    • een geldige Belgische identiteitskaart en een PIN-code (te bekomen via je gemeente, via deze site vraag je een nieuwe code aan); 
    • een eID-lezer (ingebouwd in je computer, gratis af te halen in je ABVV-kantoor, of te verkrijgen in computerwinkels/grootwarenhuizen); 
    • het programma noodzakelijk om de eID te gebruiken: je kan de gratis software downloaden via www.eid.belgium.be
  • met je token:
    • met een burgertoken en de identificatiegegevens verbonden aan deze token. 
  • met je User ID en paswoord (voor inlog met je smartphone)
    • de toegangscodes geleverd door de Federale Portaalsite (als je nog geen gebruikersnaam en wachtwoord hebt dan kan je die aanvragen bij: https://iamapps.belgium.be/sma)