Alle thema's

Reality check: de sociaal-economische barometer 2018

In de aanloop naar de parlementsverkiezingen van 2019 maakt het ABVV de sociaal-economische balans op van vier jaar regering-Michel. Dit oogt niet fraai. De regering van N-VA, CD&V, Open Vld en MR blinkt uit in asociaal en onrechtvaardig beleid.

Taxshift: stokpaardje dat doet steigeren

De taxshift is een peperdure ingreep die handenvol geld kost. Het is een onverantwoord stokpaardje dat de armsten met een maandelijks verlies opzadelt, en de maatschappij met een financiële kater van jewelste. Dit doet ons steigeren.

“De regering blinkt uit in nutteloze taksen”

Het blijft één van de hete hangijzers in de politiek. Weinig politieke fracties lijken echt werk te willen maken van rechtvaardige fiscaliteit, bij ons noch in het buitenland. Nochtans is het cruciaal om sociaal beleid te voeren. Een gesprek met Mehdi Koocheki, adviseur op de ABVV-studiedienst.

Persberichten

Begroting en arbeidsdeal: deze ministers kopen hun zomerrust, ten koste van 100.000-den werkzoekenden

Kunst- en vliegwerk om toch maar met een akkoord naar buiten te kunnen komen alvorens de ministers op vakantie vertrekken. Dat is het resultaat van de fameuze gesprekken binnen de regering-Michel. In afwachting van de teksten, wil het ABVV alvast een eerste reactie geven op bepaalde luiken van de ‘arbeidsdeal’ en begroting. Conclusie: dit is een akkoord van gemiste kansen.

ABVV geeft geen goedkeuring aan rapport NBB

Rudy De Leeuw, voorzitter van het ABVV en in die hoedanigheid Regent bij de Nationale Bank van België, heeft het verslag van de NBB niet onderschreven.