Alle thema's

“De regering blinkt uit in nutteloze taksen”

Het blijft één van de hete hangijzers in de politiek. Weinig politieke fracties lijken echt werk te willen maken van rechtvaardige fiscaliteit, bij ons noch in het buitenland. Nochtans is het cruciaal om sociaal beleid te voeren. Een gesprek met Mehdi Koocheki, adviseur op de ABVV-studiedienst.

Samen voor inkomens boven de armoedegrens

De regering moet mensen uit armoede halen door toereikende en toegankelijke inkomens te garanderen. Die eis stellen we samen met de andere vakbonden, armoedeorganisaties en de mutualiteit. Want het kan niet dat 1 Belg op 6 nog altijd moet rondkomen met een inkomen onder de Europese armoedegrens.

Belgen maken zich terecht zorgen om inkomensongelijkheid. Toch kan het anders.

Uit een nieuwe Europese peiling blijkt dat de meeste Europeanen het leven over het algemeen ok vinden. Toch maakt een heel groot deel zich zorgen over justitie, politieke besluitvorming en inkomensongelijkheid. Maar liefst 4 op de 5 Belgen maakt zich vooral over dat laatste zorgen.

Persberichten

Begroting en arbeidsdeal: deze ministers kopen hun zomerrust, ten koste van 100.000-den werkzoekenden

Kunst- en vliegwerk om toch maar met een akkoord naar buiten te kunnen komen alvorens de ministers op vakantie vertrekken. Dat is het resultaat van de fameuze gesprekken binnen de regering-Michel. In afwachting van de teksten, wil het ABVV alvast een eerste reactie geven op bepaalde luiken van de ‘arbeidsdeal’ en begroting. Conclusie: dit is een akkoord van gemiste kansen.

ABVV geeft geen goedkeuring aan rapport NBB

Rudy De Leeuw, voorzitter van het ABVV en in die hoedanigheid Regent bij de Nationale Bank van België, heeft het verslag van de NBB niet onderschreven.