Alle thema's

Op deze pagina vind je het nieuws, de persberichten en publicaties over 'werkloosheid'.

Corona-crisis: info voor werkzoekenden

Ook als werkzoekende word je geconfronteerd met de gevolgen van het coronavirus. We bundelden de veelgestelde vragen. Wat met sollicitaties en controles door de VDAB? Wat als je stage volgt? ...

'Tim hoeft zich niet ongerust te maken.' - opinie Raf De Weerdt

Spectaculair nieuws in De Morgen en het HLN dit weekend, Tim ontvangt tijdens een maand met tijdelijke werkloosheid meer dan in een maand wanneer hij gewoon gaat werken, nl. 350 euro. Spectaculair, maar niet helemaal correct.

Volledig werkloos? Dien je controlekaart vroeger in

Wie volledig werkloos is, mag zijn controlekaart al in de voorlaatste week van de maand aan ons bezorgen. Op papier of digitaal. Zo spreiden we de verwerking.

Geen 327.499 maar wel 491.588 werklozen in maart 2020

Het ABVV wijst erop dat een bijzonder kwetsbare groep werkzoekenden niet wordt meegeteld in de RVA-cijfers. Daarnaast zijn er in deze periode ook uitzonderlijk veel tijdelijk werklozen en we verwachten dat de groep volledig werklozen nog zal groeien.

Grondwettelijk Hof vernietigt Bijkluswet: vakbonden verheugd maar dringen ook aan oplossing voor inkomensverlies

ACV, ABVV en ACLVB hebben van meet af de regeling voor het bijklussen tot 6.340 euro aangeklaagd en startten een procedure bij het Grondwettelijk Hof. We stelden dat het over een nefaste maatregel voor werknemers en voor de sociale zekerheid ging en dat de regelgeving de principes van gelijkheid en non-discriminatie schond. We zijn tevreden dat het Grondwettelijk Hof deze redenering volgt.