Alle thema's

Op deze pagina vind je het nieuws, de persberichten en publicaties over 'werkloosheid'.

Groter deel van je inkomen beschermd tegen beslag

Om mensen met schulden tijdens de coronacrisis te beschermen, konden deurwaarders geen beslag meer leggen op lonen of uitkeringen. Die tijdelijke maatregel is nu afgelopen, maar tot 31 augustus is nu wel een groter deel van je inkomen beschermd tegen beslag of overdracht.

Coronamaatregelen voor volledig werklozen verlengd

Tot eind augustus daalt je uitkering als volledig werkloze niet. De coronaperiode telt niet mee bij de berekening van de duurtijd van je inschakelingsuitkering. Werkloze artiesten worden verder ondersteund.

Coronamaatregelen voor volledig werklozen verlengd

Persberichten

Grondwettelijk Hof vernietigt Bijkluswet: vakbonden verheugd maar dringen ook aan oplossing voor inkomensverlies

ACV, ABVV en ACLVB hebben van meet af de regeling voor het bijklussen tot 6.340 euro aangeklaagd en startten een procedure bij het Grondwettelijk Hof. We stelden dat het over een nefaste maatregel voor werknemers en voor de sociale zekerheid ging en dat de regelgeving de principes van gelijkheid en non-discriminatie schond. We zijn tevreden dat het Grondwettelijk Hof deze redenering volgt.

ABVV - ACV - ACLVB - HVW: Uitkering tijdelijke werkloosheid: uitbetalingsinstellingen betalen pas als het dossier volledig is

Om een uitkering tijdelijke werkloosheid te kunnen uitbetalen, moeten de uitbetalingsinstellingen een volledig dossier hebben: een aanvraag van de werknemer, maar ook een aangifte van de werkgever.