Weg met #WegWerpWerk

donderdag, 27 Februari 2020

Steeds vaker en steeds meer wordt er misbruik gemaakt van dagcontracten. Vandaag zijn er 6.444.000 dagcontracten op een totaal van 11.808.422 uitzendcontracten. Dat zijn er 6 op 10. Dat is buitensporig. Dit moet stoppen. Weg met dit #WegWerpWerk.

Arbeid is geen koopwaar. Het is hét uitgesproken middel voor persoonlijke ontplooiing. Werknemers zijn geen pionnen die je te pas en te onpas kan gebruiken, onder het mom van competitiviteit. Dagcontracten zijn in deze de meest precaire vorm van tewerkstelling. Daarom stellen wij: kwaliteitsvol werk? Ja graag! #Wegwerpwerk: neen, bedankt.

Permanente dagcontracten

Uit recente cijfers van de RSZ blijkt dat het aantal dagcontracten amper is gedaald. In uitzendland zijn 6 contracten op 10 dagcontracten.

Dit heeft dus niets meer te maken met flexibele oplossingen voor een uitzonderlijke korte nood aan mankracht, en zeker ook niet met artistieke prestaties van één dag. Nee, dit is duizelingwekkend veel misbruik, dit is de letter en de geest van de regelgeving ongegeneerd in de wind slaan. Het is dan ook goed dat sp.a een wetsvoorstel indient om het misbruik hiervan aan te pakken. Wij steunen.

Idealiter willen we dan ook als ABVV geen enkel dagcontract meer, maar we beseffen dat er gevallen zijn waarbij er enkel werk is dat op 1 dag kan verricht worden. In onze barometer 2019 gaven we het ook al aan: het aantal uitzendkrachten dat een heel jaar door permanent met dagcontracten is tewerkgesteld, explodeerde de afgelopen 15 jaar. In 2018 werkten op die manier bijna 16.000 Belgen in totale onzekerheid. In 2004 waren dat er maar 5.000. In 2014, bijna 12.000.

Sociale partners

Het is onaanvaardbaar dat dagcontracten worden gebruikt in gevallen waarbij werk is voor meerdere dagen. Men dient dan contracten aan te bieden met een duurtijd gelijk aan de vooraf ingeschatte duurtijd van de opdracht. Punt.

Uitzendkrachten weten nooit waar ze aan toe zijn. Ze weten vandaag niet of ze morgen nog een loon hebben. Ze weten nooit wanneer ze kinderopvang nodig hebben. Ze kunnen hun verplaatsingen onmogelijk organiseren. Afspraken maken, bij de dokter bijvoorbeeld, is een heikele zaak. Een krediet loskrijgen bij een betrouwbare bank is onmogelijk, alleen voor duistere kredietbureautjes die peperdure leningen aansmeren zijn ze een gemakkelijke prooi.

Ze blijven in het ongewisse over hun toekomst, kunnen geen anciënniteit opbouwen, nooit promotie maken, halen nooit enige eer of zelfvoldoening uit het werk, want vandaag koopt een baas je en morgen gooit hij je weer weg.

Het is duidelijk dat dit zo niet langer kan. In 2018 werd binnen de Nationale arbeidsraad beslist om het gebruik van opeenvolgende dagcontracten bij eenzelfde gebruiker met een vijfde te verminderen. Toch gebeurde dit niet. Het is dus heel belangrijk dat de sociale partners tot krachtige en dwingende maatregelen komen om het misbruik hiervan structureel aan te pakken. Dit verhaal is nog niet ten einde.