Wanneer AB InBev zijn personeel en het stakingsrecht miskent

maandag, 07 September 2020
Pers

Een gerechtsdeurwaarder inroepen, een beroep doen op externe medewerkers, stakers onder druk zetten en intimideren… De multinational InBev deinst duidelijk voor niets terug om de stakingsbeweging van de werknemers en werkneemsters van Jupille te breken. Deze laatsten eisen nochtans gewoon het recht om in alle veiligheid te kunnen werken. Het ABVV staat achter de werknemers van Jupille en veroordeelt de aantasting van het stakingsrecht waaraan InBev zich schuldig maakt.

Na de ontdekking van een besmettingshaard van het coronavirus in de afdeling Transport en Logistiek heeft de directie niet meteen de noodzakelijke maatregelen getroffen om het personeel te informeren en te beschermen. Sindsdien testten 9 werknemers positief, waarvan 1 collega in kritieke toestand in het ziekenhuis is opgenomen. Eens te meer woog het winstbejag zwaarder door dan de gezondheid van de werknemers. Niet zo fraai voor een multinational die verkondigt dat ze ernaar streeft ‘mensen samen te brengen voor een betere wereld’.

Sinds donderdag staken de werknemers dus voor gezonde arbeidsomstandigheden en vragen zij het vertrek van de verantwoordelijken die de situatie slecht hebben aangepakt. Vandaag hebben hun collega’s van Jumet en Anderlecht het werk neergelegd uit solidariteit met hun strijd. Morgen deelt het gemeenschappelijk vakbondsfront in alle Vlaamse vestigingen pamfletten uit en als er geen akkoord komt, gaan ook de Vlaamse collega’s over tot actie. In de komende dagen kunnen de acties dus nog uitgebreid worden.

Het ABVV steunt hen en verklaart totaal solidair te zijn met alle werknemers. Het ABVV zal deze strijd ruimer aangaan op alle fronten – sociaal, politiek, juridisch, internationaal… - met als doel het stakingsrecht volledig te doen erkennen. Zonder stakingsrecht is er geen democratie!