Claim The Climate: op naar de grootste klimaatmanifestatie ooit in ons land!

donderdag, 15 November 2018

Claim The Climate moet het grootste Belgische klimaatprotest ooit worden. Duizenden burgers maken zich klaar om luid en duidelijk een sociaal rechtvaardig en ambitieus klimaatbeleid te eisen.

Op zondag 2 december begint in het Poolse Kratowice de 24ste klimaattop (COP24). De organisaties Climate Express en Klimaatcoalitie slaan met verschillende organisaties de handen in elkaar voor een gigantische nationale klimaatmars 'Claim the Climate' in Brussel. Het ABVV tekent present. Omdat wij #klimaatkameraden zijn, omdat er geen jobs zijn op een dode planeet.

Akkoord van Parijs

Drie jaar na de ondertekening van het Akkoord van Parijs, blijkt dat het akkoord onvoldoende is. In ons land zien we een gigantisch gebrek aan daadkrachtig beleid op vlak van klimaat. Onze ministers struikelen over elkaar in de zoektocht naar excuses, maar er zijn geen valabele excuses mogelijk voor dit wanbeleid. Er is maar een alternatief, en dat is een klimaatrechtvaardig, sociaal alternatief

De klimaatmars Claim the Climate zal het orgelpunt worden van wereldwijde acties in de aanloop naar de klimaattop in Polen. Zo wordt er lokaal voor actie gevoerd, ook in ons land. Snuister maar even Facebook af en check hoeveel lokale acties er zijn. Het staat buiten kijf dat op 2 december heel wat mensen naar Brussel afzakken.

Deelnemers worden uitgenodigd om op duurzame wijze naar Claim The Climate af te zakken. Per fiets, trein of een andere duurzame wijze. Je kan je traject en vertrekplaats registreren op www.claimtheclimate.be. In samenwerking met fietsverenigingen en partnerorganisaties organiseren we evenementen in meerdere Belgische steden.

We roepen onze Belgische politici op voor een ambitieuzer klimaatbeleid op globaal, Europees en nationaal niveau. Ze zullen een beperking van de klimaatopwarming tot maximum 1,5°C eisen, zoals in het Akkoord van Parijs staat. En dat via een sociaal rechtvaardige transitie, op maat van alle mensen, inbegrepen de werknemers uit bedreigde sectoren en bedrijven, de mensen uit het Zuiden, de vluchtelingen… Dat betekent ook dat België – als historische vervuiler – de meest kwetsbare landen moet ondersteunen in die transitie, net als in het aanpassen aan de gevolgen van de opwarming. We komen op straat voor klimaatrechtvaardigheid, in België en wereldwijd.

Verwacht alvast heel veel enthousiasme voor het klimaat, niet zomaar de zoveelste mars door Brussel. Samen met jullie maken we er een heus klimaatspektakel van en mét een verrassend einde.

Praktisch

De klimaatmars start aan het Brusselse Noordstation en eindigt in het Jubelpark met een verrassend eindspektakel. De betogers zullen onderweg langs zes checkpoints wandelen die de politieke eisen op een visuele en interactieve manier uitleggen.