ABVV voert actie ter verdediging van het stakingsrecht

maandag, 07 December 2020
Pers

Op donderdag 10 december, de Internationale Dag van de Mensenrechten, vinden er in verschillende Belgische steden acties plaats ter verdediging van het stakingsrecht en het recht op actievoeren.

Het ABVV tekent beroep aan tegen de veroordeling van 17 vakbondsleden voor ‘kwaadwillige belemmering van het verkeer’ en wijst op het gevaar van deze gerechtelijke uitspraak voor alle vormen van sociale actie en manifestaties door het brede middenveld.

In het persdossier vindt u een woordje uitleg over de veroordelingen van ABVV-militanten in Antwerpen en Luik.

Hieronder vindt u de lijst met steden waar symbolische acties plaatsvinden. Alle acties zullen uiteraard verlopen met respect voor de geldende gezondheidsmaatregelen.

Brussel
In Brussel wordt er actiegevoerd op het Vrijheidsplein van 11u30 tot 13u. Onder meer de voorzitter van het ABVV, Thierry Bodson, algemeen secretaris van ABVV Brussel Estelle Ceulemans en de directeur van de Ligue des Droits Humains, Pierre-Arnaud Perrouty, zullen het woord nemen.

Vlaanderen
In Gent is er een militantenconcentratie met een beperkt aantal deelnemers en volgens de voorschriften om corona tegen te gaan. Ook hier maken we gebruik van sociale media om onze rechten te verdedigen. Volg dus onze sociale mediakanalen en de klassieke pers. Raf De Weerdt, federaal secretaris van het ABVV, neemt hier het woord.

Who’s Next? | Sociaal protest is geen misdaad. Artikel 406 maakt actievoerders monddood.
In Antwerpen zullen 25 ABVV-verantwoordelijken een symbolische actie voeren met de bedoeling ons protest zo luid mogelijk te laten klinken. De slogan van de actie is ‘Who’s next?’ Wie wordt de volgende actievoerder die beschuldigd wordt van de belemmering van het verkeer? Miranda Ulens, algemeen secretaris van het ABVV, neemt hier het woord.

Deze actie en toespraken worden vanaf 11u live gestreamd op de sociale media van ABVV-regio Antwerpen. Een warme oproep om de actie online live te volgen en op die manier solidariteit te tonen. Het aantal kijkers bepaalt mee het succes van deze actie zoals in normale tijden het aantal deelnemers dit doet.

In Brugge vindt vanaf 10 uur een symbolische actie plaats voor het gerechtsgebouw.

Wallonië

Verschillende acties voor gerechtsgebouwen en rechtbanken:

• Charleroi: vanaf 10u voor het justitiepaleis (Boulevard de Fontaine)
  • Luik: vanaf 8.45u, place Saint Lambert tegenover justitiepaleis
  • Bergen: vanaf 11u voor het justitiepaleis