Alle thema's

Belangrijke eerste stap: krijgen jonge moeders eindelijk verdiende rust?

Het ABVV is verheugd. Er werd een belangrijke stap genomen tegen een discriminerende maatregel waarbij zwangere vrouwen die ziek worden voor hun bevalling, moederschapsverlof verliezen. We slaagden er in om vakbonden en werkgevers in de Nationale Arbeidsraad unaniem achter de afschaffing van die discriminatie te scharen.

December is cadeautjesmaand: weg met die warrants

Gemiddeld genomen krijgt een werknemer ongeveer 1.130 euro per jaar aan maaltijdcheques. Dit extralegale voordeel is misschien goed voor de koelkast, maar niet zo goed voor onze sociale zekerheid. Maar wist je dat er sommigen zijn die het tienvoud krijgen?

Je bent het waard. We blijven gaan voor een stevige verhoging van het minimumloon

We leggen ons niet neer bij een schamele 10 eurocent bruto per uur. Wij houden voet bij stuk en blijven opkomen voor zij die met een laag loon moeten rondkomen.

ABVV pleit voor versterkte en duurzaam gefinancierde sociale zekerheid

Het ABVV schuift 10 pistes naar voor om onze sociale zekerheid te verankeren, verbeteren en verdiepen. We verbreden de financieringsbasis met oog op ‘de sociale zekerheid van morgen’.

Minimumloon: ABVV laat zich niet afschepen met valse beloftes

Het ABVV geeft niet toe aan chantage en verwerpt de aalmoes die op tafel ligt, namelijk een schamele verhoging van het minimumloon met 1,1%. De onzekerheid en onduidelijkheid over verdere stappen, én het feit dat de werkgeversorganisaties deze minieme verhoging van het interprofessioneel minimumloon koppelen aan een ingreep op de opzegvergoedingen beantwoorden niet aan de legitieme verwachtingen van de werknemers. Wij blijven gaan voor een deftige verhoging van de laagste lonen.