Alle thema's

Reality check: de sociaal-economische barometer 2018

In de aanloop naar de parlementsverkiezingen van 2019 maakt het ABVV de sociaal-economische balans op van vier jaar regering-Michel. Dit oogt niet fraai. De regering van N-VA, CD&V, Open Vld en MR blinkt uit in asociaal en onrechtvaardig beleid.

Nog een extra argument voor een 32-urenweek

Willen we de scheve verhouding tussen mannen en vrouwen op onze arbeidsmarkt rechttrekken, dan kijken we best ook naar de manier waarop het werk vandaag is verdeeld. Want de loonkloof is ons anno 2018, meer dan een doorn in het oog. Een ambitieuze maatregel dient zich aan. Wij bieden alvast een alternatief: de kortere werkweek van 32 uur.

20 dagen geboorteverlof voor de partner van de moeder: een kwestie van evenwicht!

Het ABVV gaat voluit voor 20 dagen geboorteverlof voor de partner van de moeder, zonder verlies aan inkomen. Want willen we echt een gelijke spreiding van zorg en werk tussen beide partners, dan is een verplicht en uitgebreid geboorteverlof onontbeerlijk.

1 op 5 Belgen balanceert op de rand van armoede

Aan haar beleidskeuzes te zien, is de regering zich van geen kwaad bewust. De geplande regeringsmaatregel t.a.v. deeltijdse werknemers is daar een schoolvoorbeeld van.

Regering zet jacht op deeltijds werkenden onverbiddelijk voort

Deeltijdse werknemers zijn opnieuw slachtoffer van deze regering. Zij moeten meer uren kloppen, zonder dat daar loon tegenover staat. Op kosten van werknemers geeft deze regering opnieuw een dikke cadeau aan werkgevers.