Alle thema's

Belangrijke eerste stap: krijgen jonge moeders eindelijk verdiende rust?

Het ABVV is verheugd. Er werd een belangrijke stap genomen tegen een discriminerende maatregel waarbij zwangere vrouwen die ziek worden voor hun bevalling, moederschapsverlof verliezen. We slaagden er in om vakbonden en werkgevers in de Nationale Arbeidsraad unaniem achter de afschaffing van die discriminatie te scharen.

“Aan de volgende regering: gun mama’s rust!” - open brief

Gezinsorganisaties, vrouwenraad, mutualiteiten en vakbonden eisen dat de tijd die een mama kan spenderen met haar pasgeborene niet afhankelijk mag zijn van haar gezondheidssituatie vóór de bevalling.

Geen opvang tijdens de schoolvakantie?

Voltijds ouderschapsverlof kun je voortaan per week opnemen. Er zijn nog wel wat voorwaarden aan verbonden.

1 op 5 Belgen balanceert op de rand van armoede

Aan haar beleidskeuzes te zien, is de regering zich van geen kwaad bewust. De geplande regeringsmaatregel t.a.v. deeltijdse werknemers is daar een schoolvoorbeeld van.

Regering zet jacht op deeltijds werkenden onverbiddelijk voort

Deeltijdse werknemers zijn opnieuw slachtoffer van deze regering. Zij moeten meer uren kloppen, zonder dat daar loon tegenover staat. Op kosten van werknemers geeft deze regering opnieuw een dikke cadeau aan werkgevers.