Alle thema's

Reality check: de sociaal-economische barometer 2018

In de aanloop naar de parlementsverkiezingen van 2019 maakt het ABVV de sociaal-economische balans op van vier jaar regering-Michel. Dit oogt niet fraai. De regering van N-VA, CD&V, Open Vld en MR blinkt uit in asociaal en onrechtvaardig beleid.

Samen voor inkomens boven de armoedegrens

De regering moet mensen uit armoede halen door toereikende en toegankelijke inkomens te garanderen. Die eis stellen we samen met de andere vakbonden, armoedeorganisaties en de mutualiteit. Want het kan niet dat 1 Belg op 6 nog altijd moet rondkomen met een inkomen onder de Europese armoedegrens.

Samen sterk met vluchtelingen wereldwijd

Elke 2 seconden wordt er iemand wereldwijd gedwongen om op de vlucht te gaan. Meer dan de helft van alle vluchtelingen wereldwijd zijn kinderen. De laatste jaren is de situatie van mensen zonder papieren, vluchtelingen en migranten – zowel in België als elders – er alleen maar slechter op geworden.

Persberichten

ABVV roept burgers op stem te laten horen - nieuwe campagne ‘Samen kan het Anders’

Onder het motto ‘Samen kan het Anders’ lanceert het ABVV een grote publiekscampagne waarbij we mensen oproepen om hun zorgen en bekommernissen te delen. We brengen de verhalen van mensen op de voorgrond en formuleren samen met hen eerlijke en rechtvaardige alternatieven rond werk, fiscaliteit, sociale zekerheid, openbare dienstverlening en inkomen.

Nieuwe ontsporing in het opvangbeleid van mensen zonder papieren

Vorige zaterdagnamiddag werden mensen zonder papieren van de vereniging ‘la Voix des Sans papiers’ en hun ondersteunende organisaties gewelddadig aangevallen door ‘vermeende politiemensen’.