Alle thema's

Geef de partner meer tijd met de pasgeborene

Willen we echt een gelijke spreiding van zorg en werk tussen de partners, dan is er een beleid nodig dat partners aanmoedigt om van bij de start van het ouderschap een gelijke rol op te nemen. Daarom hield het ABVV vandaag in het federaal parlement een warm pleidooi voor een verplicht en uitgebreid geboorteverlof.

Belangrijke eerste stap: krijgen jonge moeders eindelijk verdiende rust?

Het ABVV is verheugd. Er werd een belangrijke stap genomen tegen een discriminerende maatregel waarbij zwangere vrouwen die ziek worden voor hun bevalling, moederschapsverlof verliezen. We slaagden er in om vakbonden en werkgevers in de Nationale Arbeidsraad unaniem achter de afschaffing van die discriminatie te scharen.

Seksisme op de werkvloer. Lingeriesetje als welkomstcadeau?

Waarom en hoe we seksisme op de werkvloer moeten en kunnen bestrijden.

Europese daadkracht nodig om loonkloof v/m te dichten

Samen met alle Europese vakbonden vragen we een bindende Europese richtlijn om de loonkloof tussen vrouwen en mannen te dichten.

“Aan de volgende regering: gun mama’s rust!” - open brief

Gezinsorganisaties, vrouwenraad, mutualiteiten en vakbonden eisen dat de tijd die een mama kan spenderen met haar pasgeborene niet afhankelijk mag zijn van haar gezondheidssituatie vóór de bevalling.

Het ABVV mobiliseert op 8 en 9 maart voor meer vrouwenrechten

Op 8 maart wordt in Brussel de wereldvrouwenmars georganiseerd. Een mars die wereldwijd wordt georganiseerd met overal dezelfde centrale eis: gelijke rechten voor vrouwen en mannen. Vandaag worden die rechten nog altijd met de voeten getreden.

Vakbonden en gendergelijkheid: een langdurig engagement

Het valt niet te rechtvaardigen dat werkneemsters in België zich in het jaar 2019 nog steeds tevreden moeten stellen met slechtere arbeidsvoorwaarden, lonen en pensioenen dan die van mannen. We roepen op deel te nemen aan de acties op 8 maart.