Word kandidaat

Word kandidaat - Samen vooruit

Wij zoeken enthousiaste en sterke vrouwen en mannen die niet langer aan de zijlijn willen staan, maar vooruit willen. Samen met hun collega’s. Ook jij kan kandidaat zijn! Deze folder beantwoordt al je vragen.

Vrouwelijke kandidaten voor een sterke vakbond

Samen vooruit ! De tijd dat de samenleving en de werkvloer gerund werd door mannen en de vakbond louter een mannenzaak was, is  gelukkig voorbij. Het is dan ook belangrijk dat vrouwen ‘hun zeg’ doen in de beslissingen over hun baan, hun loon, hun arbeidsvoorwaarden, hun veiligheid, hun extralegale voordelen, enz. Daarom moeten vrouwen beter vertegenwoordigd
zijn in vergaderingen, onderhandelingen en overlegorganen.

Jouw rechten als uitzendkracht

Je bent uitzendkracht en hebt vaak de indruk dat de voordelen waarvan werknemers met een vast contract kunnen profiteren, niet voor jou weggelegd zijn? Dat klopt niet. Om het jou te bewijzen: lees aandachtig deze brochure.
Al je rechten als interim, of het nu gaat om je contract, loon, premies, arbeidsduur, veiligheid, ziekte-, verlof- of feestdagen... vind je ook op www.rechtenuitzendkracht.be

Doel: nul kanker op het werk

Kanker is nog steeds een belangrijke doodsoorzaak bij sterfgevallen gelieerd aan een beroepsactiviteit. In deze brochure lezen delegees hoe ze het aantal gevallen van kanker op de werkvloer kunnen terugdringen.

Terug aan het werk na arbeidsongeschiktheid

Info-brochure voor ABVV leden met  een ziekte- of invaliditeitsuitkering. Wat zijn je mogelijkheden wanneer je het werk wil of moet hervatten na ziekte? Hoe verloopt de erkenning van arbeidsongeschiktheid? Wanneer moet je terug aan het werk? Wat is gedeeltelijke werkhervatting?

Verlofmogelijkheden 2019

Verlofmogelijkheden voor werkende ouders

Deze handige brochure met praktische tips voor ouders informeert je over je rechten bij zwangerschap, moederschapsverlof, vaderschapsverlof en geboorteverlof, borstvoedingspauzes, kraamgeld, kinderbijslag, tijdskrediet, ouderschapsverlof, adoptie- en pleegzorgverlof...

De wet wendbaar en werkbaar werk

Wat staat er in de ‘Flexwet’ die werk wendbaar en nauwelijks werkbaar maakt? Hoe kan je als delegee syndicale controle uitoefenen op de flexibiliteit, de overuren, …?

Syndicale gids ISO 45001

Deze gids is bestemd voor gebruik door vakbondsdelegees die de gezondheid en veiligheid wil waarborgen op werkplaatsen waar de werkgever de norm ISO 45001 wil invoeren. Deze gids werd zorgvuldig samengesteld om je op de hoogte te houden van de recente ontwikkelingen.

Sociaal-economische Barometer 2018

Sociaal-economische barometer 2018

In de aanloop naar de parlementsverkiezingen van 2019 maakt het ABVV de sociaal-economische balans op van vier jaar regering-Michel. Dit oogt niet fraai. De regering van N-VA, CD&V, Open Vld en MR blinkt uit in asociaal en onrechtvaardig beleid.

Meer op www.abvvbarometer.be

Click here to see the short english version

Belastingsgids2018

Belastingsgids 2018

Ondanks de informatisering van de belastingberekening, blijft de Belastinggids van het ABVV een uiterst nuttig en belangrijk werkinstrument.