Eindeloopbaan: je rechten 2017

Eindeloopbaan: je rechten

In deze beknopte brochure maken we je wegwijs in je rechten op het einde van je loopbaan. We geven een overzicht van de regels in verschillende situaties: oudere werkloze met of zonder ancienniteitstoeslag, werkloosheid met bedrijfstoeslag (brugpensioen), tijdskrediet - landingsbaan, pensioen.

Het ABC van de grensarbeid

Het ABC van de Grensarbeid is een handig boekje dat een overzicht geeft van de rechten en plichten van grensarbeiders in België-Nederland. Je vindt er heel wat praktische info rond belastingen, gezondheid, kinderen, loon en arbeidsvoorwaarden, pensioen, sociale zekerheid en ontslag.

Barometer 2017

Sociaal-economische barometer 2017

De sterktes en verbeterpunten van onze samenleving: werkgelegenheid, verdeling van vermogen en rijkdom, fiscaliteit en belastingen, ongelijkheid, armoede en gelijke kansen, sociale zekerheid en bescherming, arbeidsmarkt,  arbeidsvoorwaarden en statuten, loon, inkomen en koopkracht, mobiliteit, gezondheid, evenwicht werk-privé ...

Tijdskrediet en thematische verloven 2017

Tijdskrediet en thematische verloven

Tijdskrediet met motief, tijdskrediet eindeloopbaan of landingsbaan, ouderschapsverlof, verlof voor medische bijstand, palliatief verlof. Deze brochure informeert je over de nieuwe regels: voorwaarden, uitkeringen en sociale zekerheidsrechten.

Lonen - nieuw wettelijk kader voor onderhandelaars

Lonen: nieuw wettelijk kader voor onderhandelaars

Deze brochure duidt hoe de lonen in België gevormd worden. Wat zijn de basisprincipes? Welke overlegniveaus spelen een rol? Wat zegt de wet? Wat kunnen onderhandelaars in sectoren en bedrijven betekenen?

Gelijk loon voor gelijkwaardig werk

Vrouwen verdienen gemiddeld 20% per jaar minder dan mannen. Wat zijn de oorzaken en verklaringen van deze loonkloof? Hoe kan je als delegee deze loonkloof verkleinen en wegwerken? Wat zijn de ABVV-voorstellen voor meer gelijkheid V/M?

Socio-economic report 2016

The 2016 'barometer' remains in line with the previous years to the extent that it focuses mainly on inequality and on the impact of wealth distribution tools. However, the 2016 edition is different from past years, because it’s intended to be a compass for a better quality of life, at all levels, far from the economic standards that alone are insufficient.

Sociaal-economische barometer 2016

De belangrijkste cijfers van onze samenleving en economie: de verdeling van rijkdom en ongelijkheid, arbeidsmarkt, arbeidsvoorwaarden en statuten, sociale zekerheid, armoede, inkomen en loon, vermogen, koopkracht, competitiviteit, fiscaliteit en belastingen, mobiliteit, gezondheid...

Eindeloopbaan : je rechten

In deze beknopte brochure maken we je wegwijs in je rechten op het einde van je loopbaan. We geven een overzicht van verschillende situaties.

Straffe madammen in de vakbond

Wat zijn de ABVV-voorstellen rond werkbaar werk, flexibiliteit en het evenwicht tussen werk en privéleven, thema's die bij vrouwen nét iets gevoeliger liggen? Stel je kandidaat en werk onze voorstellen mee uit!