Sociaal-economische Barometer 2018

Sociaal-economische barometer 2018

In de aanloop naar de parlementsverkiezingen van 2019 maakt het ABVV de sociaal-economische balans op van vier jaar regering-Michel. Dit oogt niet fraai. De regering van N-VA, CD&V, Open Vld en MR blinkt uit in asociaal en onrechtvaardig beleid.

Belastingsgids2018

Belastingsgids 2018

Ondanks de informatisering van de belastingberekening, blijft de Belastinggids van het ABVV een uiterst nuttig en belangrijk werkinstrument.

Pensioenkrant: zorgen over zware beroepen

Deze tweede pensioenkrant van de drie vakbonden gaat dieper in op de onrechtvaardige regeringsplannen rond zware beroepen.

Impact van het GDPR in het kader van de arbeidsrelaties

Wat is GDPR ?

In deze beknopte brochure maken we je wegwijs in de GDPR (of de General Data Protection Regulation) en de impact van deze GDPR op de arbeidsrelaties.

Pensioenkrant

Pensioenkrant: vragen over je pensioen

In deze krant bieden de drie vakbonden antwoorden op de talrijke vragen van de mensen.
Tot wanneer zal ik moeten werken? Zal ik kunnen leven van mijn pensioen? Moet ik me als jongere zorgen maken over mijn pensioen? Is het logisch dat we langer werken? Wat met zware beroepen en het puntensysteem?

Eindeloopbaan: je rechten 2017

Eindeloopbaan: je rechten

In deze beknopte brochure maken we je wegwijs in je rechten op het einde van je loopbaan. We geven een overzicht van de regels in verschillende situaties: oudere werkloze met of zonder ancienniteitstoeslag, werkloosheid met bedrijfstoeslag (brugpensioen), tijdskrediet - landingsbaan, pensioen.

Het ABC van de grensarbeid

Het ABC van de Grensarbeid is een handig boekje dat een overzicht geeft van de rechten en plichten van grensarbeiders in België-Nederland. Je vindt er heel wat praktische info rond belastingen, gezondheid, kinderen, loon en arbeidsvoorwaarden, pensioen, sociale zekerheid en ontslag.

Barometer 2017

Sociaal-economische barometer 2017

De sterktes en verbeterpunten van onze samenleving: werkgelegenheid, verdeling van vermogen en rijkdom, fiscaliteit en belastingen, ongelijkheid, armoede en gelijke kansen, sociale zekerheid en bescherming, arbeidsmarkt,  arbeidsvoorwaarden en statuten, loon, inkomen en koopkracht, mobiliteit, gezondheid, evenwicht werk-privé ...

Tijdskrediet en thematische verloven 2017

Tijdskrediet en thematische verloven

Tijdskrediet met motief, tijdskrediet eindeloopbaan of landingsbaan, ouderschapsverlof, verlof voor medische bijstand, palliatief verlof. Deze brochure informeert je over de nieuwe regels: voorwaarden, uitkeringen en sociale zekerheidsrechten.

Lonen - nieuw wettelijk kader voor onderhandelaars

Lonen: nieuw wettelijk kader voor onderhandelaars

Deze brochure duidt hoe de lonen in België gevormd worden. Wat zijn de basisprincipes? Welke overlegniveaus spelen een rol? Wat zegt de wet? Wat kunnen onderhandelaars in sectoren en bedrijven betekenen?