Maart 2024
Cover Brochure Re-integratie

Deze samenvattende gids over re-integratie van langdurig zieken maakt je wegwijs in de huidige regelgeving en de verschillende mogelijkheden die de re‑integratie in de ruime zin kan bieden. We leggen alles stap voor stap uit: re‑integratie bij de eigen werkgever, informeel traject, re‑integratie na een arbeidsongeval of beroepsziekte, socioprofessionele re‑integratie en het nieuwe terug-naar-werk-traject in de schoot van het ziekenfonds. Ook de vernieuwde procedure van medische overmacht, de financiële aspecten van 'back to work' en de sanctionerende elementen komen aan bod.

Februari 2024
Cover Flyer 8 maart 2024

8 maart is de internationale strijddag voor de rechten van vrouwen. Achter de statistieken over het glazen plafond, huiselijk geweld, vrouwenmoorden en de loonkloof gaan diepgewortelde maatschappelijke ongelijkheden schuil. We bestrijden ze dag na dag, in de privé, op school en op het werk. Voor meer gelijkheid, overal!

Download ook de affiche

Cover Sociaal Europa

Hoe beïnvloedt Europa ons dagelijks leven? Hoe kunnen we aan een sociaal en rechtvaardig Europa bouwen? Hoe kunnen we invloed uitoefenen op Europese wetgeving en beleid rond lonen, arbeidsomstandigheden, werknemersrechten en sociale inclusie? Wat is de sociale pijler en hoe vormt die een krachtig wapen tegen de extreemrechtse dreiging?

Download the English version

Cover Zorgplicht

Zorgplicht gaat om de plicht die bedrijven hebben om internationaal erkende mensenrechten, arbeidsrechten en milieunormen te respecteren. Welke mogelijkheden biedt dit voor vakbondsafgevaardigden? Hoe kunnen delegees hiermee aan de slag? Welke eisen formuleert het ABVV voor een wetgeving ter zake?

Cover Getuigengids

Aangeduid als getuige om het verloop van de sociale verkiezingen in 2024 op te volgen? Deze brochure vertelt je alles wat je moet weten om jouw taak doeltreffend uit te voeren.

Sociaal-economische barometer 2023

De nieuwste editie van onze barometer toont het aan: er is marge voor meer zekerheid en betere lonen. Een geluk dat we onze index hadden. Toch zit er iets fundamenteel scheef in de verhoudingen. Daarom: pas die loonwet aan en maak dat we niet langer met handen en voeten gebonden moeten onderhandelen. Enkel zo kunnen we ervoor zorgen dat uw loon omhoog gaat. Met deze cijfers tonen we aan dat een rechtvaardige verdeling tussen kapitaal en arbeid nodig én eerlijk is.

Download Barometer in English.

Kalender sociale verkiezingen 2024

Voor de eigenlijke verkiezingsdag van de sociale verkiezingen tussen 13 en 26 mei 2024 moet er een hele procedure doorlopen worden die wettelijk is vastgelegd. Deze kalender geeft je een overzicht van alle belangrijke data en leidt je stap voor stap door de procedure.

Cover Memorandum

Met dit memorandum legt het ABVV in tien punten zijn agenda voor aan de politieke partijen en de toekomstige federale regering.

Download hier het volledige memorandum (28 blz).

November 2023
Affiche Stem ABVV Stem 3 sociale verkiezingen 2024

Download de affiche 'Samen sterk - Stem ABVV - Stem 3 ' voor de sociale verkiezingen van mei 2024.

November 2023
Affiche Word kandidaat ABVV sociale verkiezingen 2024

Download de affiche 'Word kandidaat' voor de sociale verkiezingen van mei 2024.