Werkloosheid

Tijdelijke werkloosheid: vereenvoudigd, niet automatisch

De aanvraagprocedure voor tijdelijke werkloosheid wegens overmacht is vereenvoudigd en versneld, maar verloopt niet automatisch. De werkgever moet nog altijd aangifte doen. En de werknemer moet een uitbetalingsinstelling kiezen.

Volg onze buurlanden en trek de uitkeringen voor tijdelijk werklozen op van 70 naar 80%

De regering neemt een aantal maatregelen die de inkomenspositie verbetert van werknemers die tijdelijk werkloos worden. Maar het werk is niet af. Het ABVV wil dat we onze buurlanden volgen en de uitkeringen optrekken van 70 naar 80%.

Geen 330.555 maar wel 497.767 werklozen in januari 2020

Eerder deze week maakte de RVA de werkloosheidscijfers van januari 2020 bekend. Het ABVV wijst erop dat de RVA het enkel heeft over de uitkeringsgerechtigde werklozen. Daarnaast is er ook een grote groep werkzoekende werklozen die geen recht heeft op uitkeringen, en dus door de RVA niet wordt meegeteld. Deze groep van bijzonder kwetsbare werkzoekenden krimpt niet of nauwelijks.

Geen 314.140 maar wel 481.363 werklozen in december 2019

Eerder deze week maakte de RVA de werkloosheidscijfers van december 2019 bekend. Meteen werden ook de cijfers van het hele jaar 2019 meegegeven, die de laagste zouden zijn sinds 1980.

Niet terug naar school in september? ABVV vraagt betere bescherming voor werkloze jongeren

Wij vragen een betere en broodnodige bescherming voor werkloze jongeren.

Geen 351.316 maar wel 512.096 werklozen in maart 2019

Naar maandelijkse gewoonte pakt de RVA uit met cijfers over de daling van het aantal werklozen.

Geen 346.106 maar wel 511.339 werklozen in januari 2019

Naar maandelijkse gewoonte pakt de RVA uit met een hoera-bericht over de daling van het aantal werklozen. Het ABVV wijst erop dat RVA het enkel heeft over de uitkeringsgerechtigde werklozen.

Memorandum van het ABVV ‘Samen voor sociale rechtvaardigheid’

Met het oog op een toenemende precariteit, de groeiende armoede en groter wordende ongelijkheden, legt het ABVV een reeks projecten en concrete, vernieuwende voorstellen nu al op de tafel van de volgende regering.

De strijd tegen armoede vraagt om visie en ambitie, niet om afgezaagde deuntjes

17 oktober - Werelddag van Verzet tegen Armoede

Woordbreuk door regering én werkgevers: regelingen eindeloopbaan na 4 jaar al op de schop

De bruuske inperking van de toegang tot het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag veegt de verwachtingen van heel wat mensen opzij.