Samenleving en Diversiteit

Sociale zekerheid bloedt leeg, herfinanciering is broodnodig

Het beleid van de afgelopen jaren dreigt vanaf 2021 een zwaar en sterk oplopend tekort te creëren in de sociale zekerheid. De vakbonden trekken nu aan de alarmbel en roepen de politici op om deze praktijken stop te zetten en een halt toe te roepen aan het beleid dat de tekorten doet oplopen en de sociale zekerheid onderuit haalt.

Verkiezingen 2019: tijd voor echt sociaal beleid

Na 26 mei staat één ding vast en dat is dat de werknemers en uitkeringsgerechtigden verandering willen.

Persbericht ACV – ABVV – CIRE – Coördinatie mensen zonder papieren – Fairwork Belgium | Samen voor de bescherming van arbeidsmigranten

Op de internationale dag van de rechten van de arbeidsmigranten en hun familieleden organiseren het ACV, het ABVV, CIRE, de Coördinatie mensen zonder papieren, Fairwork Belgium en Vluchtelingenwerk Vlaanderen een colloquium.

ABVV roept burgers op stem te laten horen - nieuwe campagne ‘Samen kan het Anders’

Onder het motto ‘Samen kan het Anders’ lanceert het ABVV een grote publiekscampagne waarbij we mensen oproepen om hun zorgen en bekommernissen te delen. We brengen de verhalen van mensen op de voorgrond en formuleren samen met hen eerlijke en rechtvaardige alternatieven rond werk, fiscaliteit, sociale zekerheid, openbare dienstverlening en inkomen.

Nieuwe ontsporing in het opvangbeleid van mensen zonder papieren

Vorige zaterdagnamiddag werden mensen zonder papieren van de vereniging ‘la Voix des Sans papiers’ en hun ondersteunende organisaties gewelddadig aangevallen door ‘vermeende politiemensen’.

1 op 5 Belgen balanceert op de rand van armoede

Aan haar beleidskeuzes te zien, is de regering zich van geen kwaad bewust. De geplande regeringsmaatregel t.a.v. deeltijdse werknemers is daar een schoolvoorbeeld van.

'Mystery calls': noodzakelijk in de strijd tegen discriminatie

Het ABVV is sterk voorstander van ‘mystery calls’ om discriminatieproblemen aan te pakken. Nu de werkgevers het sociaal overleg ter zake blokkeren, is de vraag of de regering een geloofwaardige diversteitspolitiek wil opzetten.