Eindeloopbaan en Pensioen

Geen akkoord over zware beroepen, gezondheid van werknemers in gevaar

In het Nationaal Pensioencomité werd geen akkoord bereikt over zware beroepen. Het concrete voorstel van de vakbonden werd gewoonweg van tafel geveegd door de werkgevers en de regering die uitsluitend inzetten op een budgettaire aanpak.

Actie- en communicatieplan ABVV: ‘Samen kan het anders en beter’

Het ABVV bindt verder de strijd aan tegen de sociale ongelijkheid en zal daarom de druk op de regering opvoeren via gerichte acties, bij voorkeur samen met de andere vakbonden en burgerbewegingen.

Bacquelaine kent zijn cijfers niet, het is tijd om met pensioen te gaan

Werkloze 50-plussers worden wel degelijk getroffen door de pensioenafbraak van de regering.

Het puntensysteem van Michel: onzekerheid over de hele lijn

Het puntenssysteem voor de pensioenen dat de regering wil invoeren, staat gelijk aan sociale achteruitgang en enorme onzekerheid.

Persbericht naar aanleiding van de lopende begrotingsgesprekken

Sinds maanden maakt het ABVV zijn ongerustheid kenbaar over de beslissingen die de regering neemt. Het is nog niet voldoende dat ze van harde besparingen haar religie heeft gemaakt; ze organiseert ook bewust sociale achteruitgang door het beleid ten voordele van de rijken en van de financiële wereld te laten dragen door een meerderheid van burgers.

Pensioenminister Bacquelaine snijdt nog dieper in onze pensioenen

Op basis van de tekst die pensioenminister Bacquelaine publiceerde op zijn website werd ons duidelijk dat de Ministerraad verleden donderdag besliste de werknemerspensioenen opnieuw te verlagen.

Geen schouderklopjes voor Michel

De arbeidsvoorwaarden zijn verslechterd, de sociale bescherming verminderd en ons land bengelt aan de staart van het Europees peloton als het gaat om jobcreatie. De complimenten van de OESO zijn misplaatst.

Regering stelt beslissing over plan Bacquelaine uit

De vakbonden vernemen dat de regering een beslissing over het voorstel van minister Bacquelaine rond 'eenheid van loopbaan' heeft uitgesteld.