Alle thema's

Hogere sociale uitkeringen vanaf 1 juli

Onder druk van het ABVV in de afgelopen maanden besliste de federale regering eindelijk een budget van ruim 700 miljoen euro vrij te maken voor de welvaartsenveloppe.

Verdeling van de welvaartsenveloppe: eindelijk goed nieuws

Het langverwachte akkoord over de verdeling van de welvaartsenveloppe brengt goed nieuws voor al wie van een uitkering moet leven. Wij zijn ook tevreden dat het akkoord voor een groot en belangrijk deel is gebaseerd op wat het ABVV had gevraagd. Het blijft jammer dat het zo lang heeft moeten duren, maar het is goed dat er nu duidelijkheid is. Want heel veel mensen kunnen deze verhoging van hun pensioen of uitkering, bovenop de index, heel erg goed gebruiken. Dit resultaat is het resultaat van onze acties. Dank aan alle militanten. Nu kunnen we de loononderhandelingen eindelijk aanvatten. Eerst op interprofessioneel niveau in de Groep van 10, daarna in de sectoren en de bedrijven.

Jouw fiscale fiche beschikbaar op Mijn ABVV

Kreeg je in 2020 een werkloosheidsuitkering? Die moet je invullen in je belastingaangifte. Het totaal aan inkomsten uit werkloosheid voor het jaar 2020 vind je in jouw fiscale fiche...

Naar Belgische steun voor de oprichting van een mondiaal fonds voor sociale bescherming

In 2021 willen we nieuwe stappen zetten richting meer universele sociale bescherming. Om dit te realiseren, rekenen we op politieke wil vanuit progressieve hoek.

‘We moeten van een armoedig beleid naar een armoedebeleid’ - Dubbelinterview Anne Van Lancker en Miranda Ulens

Zonder echte hervormingen zal de armoede alleen maar toenemen. Zeker nu de coronacrisis de kloof tussen arm en rijk vergroot. Toch zijn Anne van Lancker van Decenniumdoelen en onze eigen Miranda Ulens hoopvol. Wanneer mensen dreigen kopje onder te gaan, staan anderen op om het tij te keren.

Na corona, anders en beter - #Barometer20

Sinds de Tweede Wereldoorlog hebben we geen crisis gekend zoals deze aangericht door een onverwacht virus. De coronacrisis veroorzaakt leed, veel leed. Zowel fysiek als psychisch, zowel sociaal als economisch. De sociaal-economische barometer van het ABVV probeert op verschillende maatschappelijke domeinen lessen te trekken.

Het regeerakkoord De Croo door een syndicale bril

We bekijken het regeerakkoord De Croo door een syndicale bril. We overlopen de sterke punten, de minpunten en geven antwoord op enkele vragen.

Corona duwt kwetsbare mensen kopje onder

Er moet een politieke consensus zijn om het risico op armoede of sociale uitsluiting, dat 1 op de 5 Belgen treft, te bestrijden. Wie het voor corona al moeilijk had om het hoofd boven water te houden, dreigt nu kopje onder te gaan. Een belangrijk gegeven, zeker op deze Werelddag van verzet tegen armoede.

Werelddag van het verzet tegen Armoede: meer dan ooit nodig

Op zaterdag 17 oktober is het ‘Werelddag van verzet tegen armoede’. Een belangrijke dag om aandacht te vragen voor de vele mensen die dag in dag uit strijden tegen armoede.

Trek de sociale minima op tot boven de armoedegrens

Sociale uitkeringen moeten mensen in staat stellen waardig te leven. Trek ze daarom op tot boven de armoedegrens. Dat is nu niet het geval.

Middelen van onze Sociale zekerheid met meer zorg besteden

Het Rekenhof bevestigt waarvoor we al lang waarschuwden: de korting voor de eerste werknemer is een miskleun en kost onze sociale zekerheid handenvol geld.

Sociaal-economische barometer 2020

Naar jaarlijkse gewoonte publiceert het ABVV in het najaar haar sociaal-economische barometer. De editie 2020 staat volledig in het teken van de crisis die Covid-19 met zich meebracht.

Dreigend tekort in de sociale zekerheid nu aanpakken

Op termijn dreigt er een tekort van minstens 10 miljard euro in onze sociale zekerheid. Het spreekt voor zich dat dit tekort moet opgevangen worden, maar dan wel op een structurele manier.

De nood aan een vaccin tegen de sociale crisis is bijzonder hoog

Het ABVV voerde vandaag actie voor het gebouw van de Nationale Bank onder de slogan “een vaccin tegen de sociale crisis”.

ABVV verzet zich tegen het rechtsliberaal-patronaal offensief

We roepen op tot respect en gezond verstand. We stellen voor om de oude recepten uit het verleden los te laten, die zijn immers al inefficiënt en gevaarlijk gebleken voor onze solidariteits- en beschermingssystemen.

Grondwettelijk Hof vernietigt Bijkluswet: vakbonden verheugd maar dringen ook aan oplossing voor inkomensverlies

ACV, ABVV en ACLVB hebben van meet af de regeling voor het bijklussen tot 6.340 euro aangeklaagd en startten een procedure bij het Grondwettelijk Hof. We stelden dat het over een nefaste maatregel voor werknemers en voor de sociale zekerheid ging en dat de regelgeving de principes van gelijkheid en non-discriminatie schond. We zijn tevreden dat het Grondwettelijk Hof deze redenering volgt.

Het ABVV wil een parlementaire dam tegen armoede

Nu woensdag wordt in de Commissie sociale zaken een debat gevoerd over het optrekken van de sociale uitkeringen tot boven de armoededrempel. Voor het ABVV zijn hogere minimumuitkeringen een absolute prioriteit en mag het beleid daarrond geen onderwerp vormen van obscure politieke onderhandelingen in de wandelgangen. Het ABVV roept de politieke partijen dan ook op een parlementaire meerderheid tegen armoede te vormen.

“Regeling rond ‘vrijstelling eerste werknemer’ zit scheef.”

Voor de eerste werknemer betaalt de werkgever geen sociale bijdragen op het loon. Volgens recente cijfers van SD Worx zit dit systeem in de lift. Dat is geen goed nieuws en moet zorgen baren omdat de financiering van onze sociale zekerheid hierdoor leegloopt. “Als alles bij het oude blijft, dan loopt die kost op tot 1.2 miljard in 2024. Breidt het systeem uit, dan zitten we zelfs met een veelvoud.”

Nationale manifestatie voor een sterke sociale zekerheid

Het ABVV besliste deze ochtend op het federaal bureau om een nationale manifestatie te organiseren voor een sterke sociale zekerheid. Deze zal plaatsvinden op 28 januari 2020. Wij roepen het maatschappelijk middenveld op zich hierbij aan te sluiten. Zo zal onze eis nog krachtiger worden gehoord.

ABVV pleit voor versterkte en duurzaam gefinancierde sociale zekerheid

Het ABVV schuift 10 pistes naar voor om onze sociale zekerheid te verankeren, verbeteren en verdiepen. We verbreden de financieringsbasis met oog op ‘de sociale zekerheid van morgen’.