Alle thema's

Op deze pagina vind je het nieuws, de persberichten en publicaties over 'werkloosheid'.

Tijdelijk werkloos: hoe wordt mijn uitkering berekend?

Je bent op tijdelijke werkloosheid wegens overmacht geplaatst. Hoe wordt jouw uitkering berekend? Wat betekent de lagere voorheffing op je uitkering van mei?

Tijdelijke werkloosheid voor artiesten en medewerkers geannuleerde evenementen

Werknemers uit de evenementen- en artistieke sector kunnen nu ook een beroep doen op het systeem van tijdelijke werkloosheid omwille van overmacht door corona. Er zijn wel strikte voorwaarden.

Tijdelijk werkloos door corona: wat moet je doen?

Je wordt tijdelijke werkloos omwille van de coronacrisis. Je moet een aanvraag indienen op www.tijdelijkwerkloos.be Het ABVV zorgt voor je uitkering.

Geen 327.499 maar wel 491.588 werklozen in maart 2020

Het ABVV wijst erop dat een bijzonder kwetsbare groep werkzoekenden niet wordt meegeteld in de RVA-cijfers. Daarnaast zijn er in deze periode ook uitzonderlijk veel tijdelijk werklozen en we verwachten dat de groep volledig werklozen nog zal groeien.

Grondwettelijk Hof vernietigt Bijkluswet: vakbonden verheugd maar dringen ook aan oplossing voor inkomensverlies

ACV, ABVV en ACLVB hebben van meet af de regeling voor het bijklussen tot 6.340 euro aangeklaagd en startten een procedure bij het Grondwettelijk Hof. We stelden dat het over een nefaste maatregel voor werknemers en voor de sociale zekerheid ging en dat de regelgeving de principes van gelijkheid en non-discriminatie schond. We zijn tevreden dat het Grondwettelijk Hof deze redenering volgt.