Alle thema's

15 weken moederschapsrust voor alle mama’s

Onder druk van onder andere het ABVV werd de wet rond moederschapsrust aangepast. Jonge moeders hebben nu recht op 15 weken, ook als ze bijvoorbeeld kort voor de bevalling ziek werden of in tijdelijke werkloosheid zijn gezet.

Op zoek naar gezond evenwicht

Onze samenleving is ontwricht. We gaan ze niet in evenwicht brengen door de balans volledig te laten doorslaan. De roep op meer flexibiliteit is wereldvreemd en misplaatst. Alles staat of valt met gezonde werknemers.

Ook bij ziekte of werkloosheid 15 weken moederschapsrust

Sinds 1 maart hebben alle mama’s – ook als ze ziek, tijdelijk werkloos of verplicht van het werk worden verwijderd – recht op 1 week moederschapsrust voor de bevalling en 14 weken na de bevalling. Vroeger verloren moeders die dagen wanneer ze ongewild eerder moesten stoppen met werken, voor hun eigen gezondheid of die van hun kind.

ABVV pleit voor versterkte en duurzaam gefinancierde sociale zekerheid

Het ABVV schuift 10 pistes naar voor om onze sociale zekerheid te verankeren, verbeteren en verdiepen. We verbreden de financieringsbasis met oog op ‘de sociale zekerheid van morgen’.

Minimumloon: ABVV laat zich niet afschepen met valse beloftes

Het ABVV geeft niet toe aan chantage en verwerpt de aalmoes die op tafel ligt, namelijk een schamele verhoging van het minimumloon met 1,1%. De onzekerheid en onduidelijkheid over verdere stappen, én het feit dat de werkgeversorganisaties deze minieme verhoging van het interprofessioneel minimumloon koppelen aan een ingreep op de opzegvergoedingen beantwoorden niet aan de legitieme verwachtingen van de werknemers. Wij blijven gaan voor een deftige verhoging van de laagste lonen.