Wereldgezondheidsdag = oproep voor #health4all!

maandag, 06 April 2020

7 april is Wereldgezondheidsdag. Doe mee met ons, hang een wit doek op en help zo solidariteit te verspreiden, en niet het coronavirus.

Toegankelijke, betaalbare en kwaliteitsvolle gezondheidszorg. Het is en blijft één van onze belangrijkste strijdpunten. Daarom ondersteunen we ten volle de actie #Health4all die dit op 7 april, Wereldgezondheidsdag, extra onder de aandacht wil brengen. Wij doen mee, hangen een wit doek uit en verspreiden solidariteit (en niet het virus). Zo willen we duidelijk maken dat investeren in zorg van levensbelang is. Voor iedereen.

Doe mee

• Hang je berichten op een wit doek op een zichtbare plaats of maak thuis een poster
  • Neem een foto/video van jezelf met je berichten
  • Deel dit via jouw sociale media met de hashtag #health4all.

Waarom

Deze actie is niet alleen een applaus voor onze (gezondheids)professionals die momenteel het beste van zichzelf geven om zoveel mogelijk levens te redden. Want applaus is welkom en een prachtig signaal van appreciatie voor de moed en doortastendheid die zorgverleners vandaag aan de dag leggen. Applaus is ook een warm gebaar van hulde en respect, een mooie uiting van dankbaarheid en solidariteit.

Er kan en er moet echter ook meer gebeuren. Het applaus dat vandaag weerklinkt moet ook een krachtig signaal zijn naar de beleidsmakers.

Het wordt hoog tijd dat er meer geïnvesteerd wordt in de gezondheidssector, in de zorgsector, in personeel. Vandaag en zeker morgen. Gezondheid is geen kostenpost, het is geen handelswaar, het is een investering in het welzijn van ieder van ons. De systematische besparingen in sociale zekerheid, sociale bescherming en gezondheidszorgen moeten ophouden.

De coronacrisis toont duidelijk dat gezondheidzorg een prioriteit moet zijn maar ook dat we onze sociale zekerheid moeten verankeren, verbeteren en verdiepen. Enkel met sociale zekerheid hebben mensen zekerheid over hun inkomen, kunnen ze tegenslagen en ongelukken te boven komen. We moeten solidariteit organiseren willen we de gevaren van het leven opvangen en het welzijn van iedereen garanderen. Ook van de volgende generaties.

Healt4all is een initiatief van het European Network against privatization and commercialization of health and social protection.