Teken de petitie om Braziliaans oud-president Lula vrij te krijgen

dinsdag, 17 September 2019

Op 20 augustus zat de voormalig Braziliaanse president Luiz 'Lula' Inacio da Silva 500 dagen vast in de gevangenis. Sinds zijn gevangenschap is de strijdvaardigheid er niet minder om geworden. Zo tekenden 100.000 mensen ondertussen een enquête voor zijn vrijlating. Jij ook?

Lula zit ongegrond vast, er is geen bewijstlast. Dit kan niet in een liberale democratie. Lula werd gevangen gezet om hem te weerhouden zich opnieuw kandidaat te stellen tijdens de presidentsverkiezingen tegen de extreem-rechtse (huidige president) Jair Bolsonaro. Peilingen toonden aan dat hij goed gescoord zou hebben mocht hij hebben deelgenomen. De beweegreden van zijn arrestatie en oplsuiting hebben enkel tot doel een beleid ten voordele van de armere bevolking, ten voordele van de klimaatactivisten, te verhinderen.

De Mensrechtenraad van de Verenigde Naties vroeg zich indertijd af of Lula al dan niet zou deelnemen aan de presidentsverkiezingen. De Braziliaanse elite wist echter dat ze het niet zou halen tijdens verkiezingen. Lula's medestander, de toenmalige president Dilma Roussef, werd zo tot aftreden gedwongen en Lula werd gearresteerd.

De Braziliaanse werknemers betalen hiervoor vandaag de prijs. Zij zien hun sociale rechten beknot, precaire jobs nemen toe en vakbonden worden hard aangepakt. Het regime van de extreem-rechtse politicus Bolsonaro begon een regelrechte aanval op milieu en klimaat en neemt het niet nauw met mensenrechten.

Onderteken de petitie #FreeLula

Dat kan via deze link.
Steun de campagne #FreeLula.