Staken is een recht ... dat sterk wordt bedreigd

woensdag, 25 November 2020

Een gevangenisstraf met uitstel voor 17 vakbondsleden van het ABVV omdat ze tijdens een nationale stakingsdag aansloten bij een wegversperring. Een vonnis dat alle sociale bewegingen bedreigt en elke persoon die deelneemt aan een protestactie in de openbare ruimte.

Al 5 jaar worden het ABVV, zijn militanten en zijn actiemiddelen met verbetenheid achternagezeten door het gerecht. Het vonnis van 23 november 2020 door de correctionele rechtbank van Luik is een politiek vonnis.

• Er is eerder al geprobeerd om hen verantwoordelijk te stellen voor een overlijden in een ziekenhuis in de regio van Luik onder het voorwendsel dat een ziekenwagen door de stakingsactie zou zijn opgehouden. De raadkamer sprak een buitenvervolgingstelling uit.
  • Er werden hen ook al beschadigingen aan de openbare weg ten laste gelegd. Ook hiervan werden ze vrijgesproken.
  • Uiteindelijk was het enkel hun aanwezigheid ter plaatse - lang na het begin van het versperren van de weg - waarvoor ze zijn veroordeeld tot gevangenisstraffen van 15 dagen tot een maand met uitstel. Daartoe heeft het gerecht de notie ‘kwaadwillige belemmering van het verkeer’ specifiek aangepast.

Deze beslissing is een zeer zware aantasting van het stakingsrecht en bedreigt alle sociale bewegingen en elke persoon die deelneemt aan een protestactie in de openbare ruimte.

Deze veroordeling volgt kort na deze van de voorzitter van het ABVV-Antwerpen, die werd vervolgd omdat een vakbondsactie in 2016 de toegang tot de haven van Antwerpen had verhinderd. Ze komt ook bovenop de opgelegde minimale dienstverlening in het openbaar vervoer.

Syndicalisten die strijden voor sociale rechtvaardigheid en voor solidariteit zijn geen criminelen. Staken is een recht. Als justitie ons verhindert om dit recht uit te oefenen, doodt ze het stakingsrecht.

• 1 december: het ABVV organiseert overal in België werkonderbrekingen in ondernemingen om werknemers te sensibiliseren
  • 10 december: op de Internationale Dag van de Mensenrechten tekent het ABVV tegen de beslissing beroep aan en organiseert overal in het land symbolische acties om het stakingsrecht te verdedigen