Alle thema's

Comeos is niet goed snik - opinie Raf De Weerdt

Onze federaal secretaris Raf De Weerdt verslikte zich in zijn koffie toen hij gisterenochtend De Standaard las.

De sociale zeker­heid kan niet met pensioen

De vragen van 75 jaar geleden blijven actueel. De antwoorden bepalen net zoals toen welke richting we uitgaan met de sociale zekerheid.

75 jaar sociale zekerheid: Bedankt Achiel!

Het is vandaag exact 75 jaar geleden dat de Besluitwet betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders boven het doopvont werd gehouden. Het was het startschot van ons sociale zekerheidsstelsel. Reden te meer om er vandaag extra aandacht aan te geven.

December is cadeautjesmaand: draagt elke job evenwaardig bij?

December is cadeautjesmaand, cadeautjes die vaak terug te vinden zijn op een kerst- of wintermarkt. En net zoals daar heel wat lekkers te smullen valt, hebben werkgevers dat ongeveer ook met sommige aspecten uit onze arbeidsmarkt. En dat komt de gezondheid van onze samenleving niet ten goede.

"Bijdragen naar draagkracht" - Raf De Weerdt

In onze zoektocht naar een bredere financieringsbasis voor de sociale zekerheid wordt het hoog tijd om de olifant in de kamer onder ogen te komen: inkomsten uit kapitaal en vermogen. Rechtvaardige fiscaliteit zal onze sociale zekerheid mee uit het slop halen.

December is cadeautjesmaand: weg met die warrants

Gemiddeld genomen krijgt een werknemer ongeveer 1.130 euro per jaar aan maaltijdcheques. Dit extralegale voordeel is misschien goed voor de koelkast, maar niet zo goed voor onze sociale zekerheid. Maar wist je dat er sommigen zijn die het tienvoud krijgen?

Aan onze federale sociale zekerheid: een dikke proficiat!

Van 14 tot 18 oktober 2019 komen meer dan 1000 experten van de sociale zekerheid, uit meer dan 150 landen, samen in Brussel voor het Wereldforum Sociale Zekerheid. “Ons land is wereldwijd een lichtend voorbeeld op vlak van sociale zekerheid.” En dat moeten we goed onderhouden.

Sociale zekerheid in het rood? Het zijn de inkomsten!

Om na jaren van budgettair wanbeleid de meubelen te redden wordt een ongezien zware inleveringsronde voorbereid. Niet op de uitgaven richting farma-industrie, wel op ziekte- en werkloosheidsuitkeringen, pensioenen en gezondheidszorg. De vakbonden willen dit vermijden door de focus te leggen op de inkomsten, en niet op de uitgaven van de sociale zekerheid.

4 pistes om de sociale zekerheid te spekken

Wij schuiven 4 pistes naar voor om onze sociale bescherming en zekerheid te vrijwaren. Zo vermijden we te besparen op kap van wie ziek wordt, een ongeval krijgt of met pensioen gaat.

Opinie: Sneller naar meer zekerheid

Onze sociale zekerheid verdient meer snelheid, vinden Raf De Weerdt en Celien Vanmoerkerke van het ABVV. We schakelen een versnelling hoger met meer bruto.

Middelen van onze Sociale zekerheid met meer zorg besteden

Het Rekenhof bevestigt waarvoor we al lang waarschuwden: de korting voor de eerste werknemer is een miskleun en kost onze sociale zekerheid handenvol geld.

Sociaal-economische barometer 2020

Naar jaarlijkse gewoonte publiceert het ABVV in het najaar haar sociaal-economische barometer. De editie 2020 staat volledig in het teken van de crisis die Covid-19 met zich meebracht.

Dreigend tekort in de sociale zekerheid nu aanpakken

Op termijn dreigt er een tekort van minstens 10 miljard euro in onze sociale zekerheid. Het spreekt voor zich dat dit tekort moet opgevangen worden, maar dan wel op een structurele manier.

De nood aan een vaccin tegen de sociale crisis is bijzonder hoog

Het ABVV voerde vandaag actie voor het gebouw van de Nationale Bank onder de slogan “een vaccin tegen de sociale crisis”.

ABVV verzet zich tegen het rechtsliberaal-patronaal offensief

We roepen op tot respect en gezond verstand. We stellen voor om de oude recepten uit het verleden los te laten, die zijn immers al inefficiënt en gevaarlijk gebleken voor onze solidariteits- en beschermingssystemen.

Grondwettelijk Hof vernietigt Bijkluswet: vakbonden verheugd maar dringen ook aan oplossing voor inkomensverlies

ACV, ABVV en ACLVB hebben van meet af de regeling voor het bijklussen tot 6.340 euro aangeklaagd en startten een procedure bij het Grondwettelijk Hof. We stelden dat het over een nefaste maatregel voor werknemers en voor de sociale zekerheid ging en dat de regelgeving de principes van gelijkheid en non-discriminatie schond. We zijn tevreden dat het Grondwettelijk Hof deze redenering volgt.

Het ABVV wil een parlementaire dam tegen armoede

Nu woensdag wordt in de Commissie sociale zaken een debat gevoerd over het optrekken van de sociale uitkeringen tot boven de armoededrempel. Voor het ABVV zijn hogere minimumuitkeringen een absolute prioriteit en mag het beleid daarrond geen onderwerp vormen van obscure politieke onderhandelingen in de wandelgangen. Het ABVV roept de politieke partijen dan ook op een parlementaire meerderheid tegen armoede te vormen.

“Regeling rond ‘vrijstelling eerste werknemer’ zit scheef.”

Voor de eerste werknemer betaalt de werkgever geen sociale bijdragen op het loon. Volgens recente cijfers van SD Worx zit dit systeem in de lift. Dat is geen goed nieuws en moet zorgen baren omdat de financiering van onze sociale zekerheid hierdoor leegloopt. “Als alles bij het oude blijft, dan loopt die kost op tot 1.2 miljard in 2024. Breidt het systeem uit, dan zitten we zelfs met een veelvoud.”

Nationale manifestatie voor een sterke sociale zekerheid

Het ABVV besliste deze ochtend op het federaal bureau om een nationale manifestatie te organiseren voor een sterke sociale zekerheid. Deze zal plaatsvinden op 28 januari 2020. Wij roepen het maatschappelijk middenveld op zich hierbij aan te sluiten. Zo zal onze eis nog krachtiger worden gehoord.

ABVV pleit voor versterkte en duurzaam gefinancierde sociale zekerheid

Het ABVV schuift 10 pistes naar voor om onze sociale zekerheid te verankeren, verbeteren en verdiepen. We verbreden de financieringsbasis met oog op ‘de sociale zekerheid van morgen’.