Alle thema's

20.000 keer bedankt!

Jullie waren geweldig op onze grote nationale manifestatie voor een sterke sociale zekerheid. Merci!

'Zekerheid in tijden van ontevredenheid' - opinie Miranda Ulens

Als mensen zich geen zorgen moeten maken, dan komt het mooiste in hen naar boven. Onze sociale zekerheid heeft daar een centrale rol in te spelen, stelt Miranda Ulens, algemeen secretaris ABVV.

Breng de zekerheid terug in de sociale zekerheid

Onze sociale zekerheid is een fantastisch systeem. Maar het kan altijd beter. We hebben een plan om onze sociale zekerheid te verankeren, verbeteren en verdiepen, en zo veilig te stellen voor komende generaties.

Onze sociale zekerheid staat onder druk

Vandaag wordt ons solidair systeem van sociale zekerheid bedreigd uit verschillende hoeken. Waakzaamheid is geboden, want sociale afbraak gebeurt sneller dan je denkt.

Het Grondwettelijk Hof geeft ons gelijk en vernietigt discriminerende ‘Cash for Cars’-regeling.

Vakbonden en klimaatorganisaties halen hun gelijk. Het Grondwettelijk Hof heeft de mobiliteitsvergoeding 'cash for car' vernietigd. Deze wet moest het gebruik van bedrijfswagens ontraden, maar werkte discriminerend.

Met hete lucht vul je geen putten

Met hete lucht vul je geen putten, en al zeker geen begrotingsputten. Nochtans was de taxshift van de regering-Michel weinig meer dan dat. Veel hete lucht om zogezegd de staatsfinanciën weer op orde te krijgen. Het resultaat was een groter tekort dan ooit tevoren.

Zekerheid in voor- en tegenspoed

Onze sociale zekerheid beschermt je, je hele leven lang, bij geluk en bij ongeluk. Jessica, Daan, Sabrina, Martijn, Dominique en Guy getuigen.

Opinie: Het minimumpensioen verhogen tot minstens 1500 euro is meer dan verantwoord

Arbeidseconoom Stijn Baert noemt een verhoging van het minimumpensioen als politiek smeermiddel onverantwoord. Maar hij gaat zelf een paar keer sterk de mist in met zijn ondertussen grijsgedraaide plaat.

Comeos is niet goed snik - opinie Raf De Weerdt

Onze federaal secretaris Raf De Weerdt verslikte zich in zijn koffie toen hij gisterenochtend De Standaard las.

De sociale zeker­heid kan niet met pensioen

De vragen van 75 jaar geleden blijven actueel. De antwoorden bepalen net zoals toen welke richting we uitgaan met de sociale zekerheid.

Middelen van onze Sociale zekerheid met meer zorg besteden

Het Rekenhof bevestigt waarvoor we al lang waarschuwden: de korting voor de eerste werknemer is een miskleun en kost onze sociale zekerheid handenvol geld.

Sociaal-economische barometer 2020

Naar jaarlijkse gewoonte publiceert het ABVV in het najaar haar sociaal-economische barometer. De editie 2020 staat volledig in het teken van de crisis die Covid-19 met zich meebracht.

Dreigend tekort in de sociale zekerheid nu aanpakken

Op termijn dreigt er een tekort van minstens 10 miljard euro in onze sociale zekerheid. Het spreekt voor zich dat dit tekort moet opgevangen worden, maar dan wel op een structurele manier.

De nood aan een vaccin tegen de sociale crisis is bijzonder hoog

Het ABVV voerde vandaag actie voor het gebouw van de Nationale Bank onder de slogan “een vaccin tegen de sociale crisis”.

ABVV verzet zich tegen het rechtsliberaal-patronaal offensief

We roepen op tot respect en gezond verstand. We stellen voor om de oude recepten uit het verleden los te laten, die zijn immers al inefficiënt en gevaarlijk gebleken voor onze solidariteits- en beschermingssystemen.

Grondwettelijk Hof vernietigt Bijkluswet: vakbonden verheugd maar dringen ook aan oplossing voor inkomensverlies

ACV, ABVV en ACLVB hebben van meet af de regeling voor het bijklussen tot 6.340 euro aangeklaagd en startten een procedure bij het Grondwettelijk Hof. We stelden dat het over een nefaste maatregel voor werknemers en voor de sociale zekerheid ging en dat de regelgeving de principes van gelijkheid en non-discriminatie schond. We zijn tevreden dat het Grondwettelijk Hof deze redenering volgt.

Het ABVV wil een parlementaire dam tegen armoede

Nu woensdag wordt in de Commissie sociale zaken een debat gevoerd over het optrekken van de sociale uitkeringen tot boven de armoededrempel. Voor het ABVV zijn hogere minimumuitkeringen een absolute prioriteit en mag het beleid daarrond geen onderwerp vormen van obscure politieke onderhandelingen in de wandelgangen. Het ABVV roept de politieke partijen dan ook op een parlementaire meerderheid tegen armoede te vormen.

“Regeling rond ‘vrijstelling eerste werknemer’ zit scheef.”

Voor de eerste werknemer betaalt de werkgever geen sociale bijdragen op het loon. Volgens recente cijfers van SD Worx zit dit systeem in de lift. Dat is geen goed nieuws en moet zorgen baren omdat de financiering van onze sociale zekerheid hierdoor leegloopt. “Als alles bij het oude blijft, dan loopt die kost op tot 1.2 miljard in 2024. Breidt het systeem uit, dan zitten we zelfs met een veelvoud.”

Nationale manifestatie voor een sterke sociale zekerheid

Het ABVV besliste deze ochtend op het federaal bureau om een nationale manifestatie te organiseren voor een sterke sociale zekerheid. Deze zal plaatsvinden op 28 januari 2020. Wij roepen het maatschappelijk middenveld op zich hierbij aan te sluiten. Zo zal onze eis nog krachtiger worden gehoord.

ABVV pleit voor versterkte en duurzaam gefinancierde sociale zekerheid

Het ABVV schuift 10 pistes naar voor om onze sociale zekerheid te verankeren, verbeteren en verdiepen. We verbreden de financieringsbasis met oog op ‘de sociale zekerheid van morgen’.