Effectentaks: onvoldoende en niet in verhouding met inspanningen werknemers

Het wetsontwerp over een taks op effectenrekeningen, is een stap in de goede richting. Maar die stap is te klein. We kunnen niet akkoord gaan met het feit dat de inspanningen die gevraagd worden aan de houders van een effectenrekening, niet in verhouding staan tot wat de werknemers moeten bijdragen.

Overwinning voor het ABVV: €150 extra voor coronawerklozen

Ongeveer 350.000 tijdelijk werklozen door corona krijgen een premie van minstens 150 euro.

Sociale verkiezingen: ABVV behoudt status quo en scoort in social-profit

ABVV behoudt een globaal status quo, boekt winst in de social-profit en is verheugd met een toegenomen aantal vrouwelijke verkozenen.

ABVV voert actie ter verdediging van het stakingsrecht

Op donderdag 10 december, de Internationale Dag van de Mensenrechten, vinden er in verschillende Belgische steden acties plaats ter verdediging van het stakingsrecht en het recht op actievoeren.

Meer democratie op de werkvloer is een noodzaak!

Zeker nu werknemers worden geconfronteerd met de enorme sociale en economische gevolgen van de coronapandemie moeten ze worden gehoord en betrokken.

Sociaal-economische barometer 2020

Naar jaarlijkse gewoonte publiceert het ABVV in het najaar haar sociaal-economische barometer. De editie 2020 staat volledig in het teken van de crisis die Covid-19 met zich meebracht.

Gedeeltelijke lockdown: het is zinloos theaters en filmzalen te sluiten als ondernemingen elementaire sanitaire maatregelen met de voeten treden

Het ABVV vraagt noodmaatregelen. Indien de regering nog een totale lockdown wil voorkomen, moet ze hardere taal spreken en harder optreden bij controles van ondernemingen die de basisregels met de voeten blijven treden.

Quarantaine-attesten zijn nodig om de epidemie onder controle te houden

We kunnen als vakbond uiteraard begrip opbrengen voor wie werkdruk aanklaagt, maar niet als dit de rechten van werknemers in het gedrang brengt en een risico vormt voor hun veiligheid, die van collega’s en gezinsleden.

Het rommelt bij Engie. Welke toekomst voor onze werknemers?

Het hoofdkwartier van Engie in Parijs heeft aangekondigd dat twee derde van de service-activiteiten die deel uitmaken van de wereldwijde groep Engie, zullen afgestoten worden. In België worden 10.000 werknemers rechtstreeks tewerkgesteld in deze branche. Het gaat voornamelijk om Fabricom, Axima en Cofely, maar ook kleinere entiteiten zijn betrokken.

Miljarden dollars aan verdachte geldstromen, terwijl burgers op hun honger blijven zitten

Enkele dagen geleden werd bekend dat er tussen 1999 en 2018 wereldwijd voor meer dan 2.000 miljard dollar aan verdachte geldstromen werden ontdekt in de banksector. Meerdere banken actief in ons land, blijken ook betrokken te zijn en duiken in de gelekte rapporten op. Het zoveelste geldschandaal op rij waardoor onze overheden massaal inkomsten verliezen en waarvoor burgers dan opdraaien.