Miljarden dollars aan verdachte geldstromen, terwijl burgers op hun honger blijven zitten

Enkele dagen geleden werd bekend dat er tussen 1999 en 2018 wereldwijd voor meer dan 2.000 miljard dollar aan verdachte geldstromen werden ontdekt in de banksector. Meerdere banken actief in ons land, blijken ook betrokken te zijn en duiken in de gelekte rapporten op. Het zoveelste geldschandaal op rij waardoor onze overheden massaal inkomsten verliezen en waarvoor burgers dan opdraaien.

Welvaartsvastheid nu!

De Wet op het Generatiepact voorziet dat de sociale gesprekspartners tegen 15 september van elk paar jaar een advies moeten geven over de verdeling van de welvaartsenveloppe. Indien een advies uitblijft, ligt de bal in het kamp van de regering. Zij hebben dan 1 maand de tijd om voorstellen uit te werken en deze voor advies voor te leggen aan het sociaal overleg.

Wanneer AB InBev zijn personeel en het stakingsrecht miskent

Een gerechtsdeurwaarder inroepen, een beroep doen op externe medewerkers, stakers onder druk zetten en intimideren…

Geen 359 538 maar wel 514 184 werklozen in mei 2020

Eerder deze week maakte de RVA de werkloosheidscijfers van mei 2020 bekend. Het aantal uitkeringsgerechtigde werklozen steeg met 16,5% tegenover mei vorig jaar.

Opheffing bankgeheim is eerste stap richting meer fiscale rechtvaardigheid

Om het hoofd te kunnen bieden aan de sociale en economische gevolgen van de coronacrisis heeft de overheid een reeks buitengewone uitgaven moeten doen. De vraag die zich nu stelt is wie de factuur zal betalen.

Dreigend tekort in de sociale zekerheid nu aanpakken

Op termijn dreigt er een tekort van minstens 10 miljard euro in onze sociale zekerheid. Het spreekt voor zich dat dit tekort moet opgevangen worden, maar dan wel op een structurele manier.

De nood aan een vaccin tegen de sociale crisis is bijzonder hoog

Het ABVV voerde vandaag actie voor het gebouw van de Nationale Bank onder de slogan “een vaccin tegen de sociale crisis”.

Werknemers halen slag thuis: ook arbeidsongeschiktheidsuitkeringen opgetrokken tot 70% van het brutoloon

Een mooie syndicale overwinning: voor lage en middelhoge lonen worden de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen tijdelijk aanzienlijk verhoogd. Zo komen ze op de hoogte van de uitkeringen tijdelijke werkloosheid die omwille van de coronacrisis al verhoogd werden tot 70%.

Thierry Bodson kandidaat als voorzitter ABVV

Het federaal bureau van het ABVV van 9 juni stelde vast dat Robert Vertenueil zijn mandaat als voorzitter ter beschikking stelde en stemde in met de opvolgingsprocedure conform de statuten van het ABVV.