Werkloosheid

Zal Kuehne + Nagel morgen ook klagen over een tekort aan arbeidskrachten wanneer het 500 werknemers nodig heeft?

Het ABVV laakt het geweld waarmee de directie van de groep Kuehne + Nagel het ontslag heeft aangekondigd van 549 werknemers in zijn vestiging in Nijvel, onder het voorwendsel dat deze niet rendabel zou zijn.

Overwinning voor het ABVV: €150 extra voor coronawerklozen

Ongeveer 350.000 tijdelijk werklozen door corona krijgen een premie van minstens 150 euro.

Gedeeltelijke lockdown: het is zinloos theaters en filmzalen te sluiten als ondernemingen elementaire sanitaire maatregelen met de voeten treden

Het ABVV vraagt noodmaatregelen. Indien de regering nog een totale lockdown wil voorkomen, moet ze hardere taal spreken en harder optreden bij controles van ondernemingen die de basisregels met de voeten blijven treden.

Geen 359 538 maar wel 514 184 werklozen in mei 2020

Eerder deze week maakte de RVA de werkloosheidscijfers van mei 2020 bekend. Het aantal uitkeringsgerechtigde werklozen steeg met 16,5% tegenover mei vorig jaar.

Geen 327.499 maar wel 491.588 werklozen in maart 2020

Het ABVV wijst erop dat een bijzonder kwetsbare groep werkzoekenden niet wordt meegeteld in de RVA-cijfers. Daarnaast zijn er in deze periode ook uitzonderlijk veel tijdelijk werklozen en we verwachten dat de groep volledig werklozen nog zal groeien.

Grondwettelijk Hof vernietigt Bijkluswet: vakbonden verheugd maar dringen ook aan oplossing voor inkomensverlies

ACV, ABVV en ACLVB hebben van meet af de regeling voor het bijklussen tot 6.340 euro aangeklaagd en startten een procedure bij het Grondwettelijk Hof. We stelden dat het over een nefaste maatregel voor werknemers en voor de sociale zekerheid ging en dat de regelgeving de principes van gelijkheid en non-discriminatie schond. We zijn tevreden dat het Grondwettelijk Hof deze redenering volgt.

ABVV - ACV - ACLVB - HVW: Uitkering tijdelijke werkloosheid: uitbetalingsinstellingen betalen pas als het dossier volledig is

Om een uitkering tijdelijke werkloosheid te kunnen uitbetalen, moeten de uitbetalingsinstellingen een volledig dossier hebben: een aanvraag van de werknemer, maar ook een aangifte van de werkgever.

Tijdelijke werkloosheid: vereenvoudigd, niet automatisch

De aanvraagprocedure voor tijdelijke werkloosheid wegens overmacht is vereenvoudigd en versneld, maar verloopt niet automatisch. De werkgever moet nog altijd aangifte doen. En de werknemer moet een uitbetalingsinstelling kiezen.

Volg onze buurlanden en trek de uitkeringen voor tijdelijk werklozen op van 70 naar 80%

De regering neemt een aantal maatregelen die de inkomenspositie verbetert van werknemers die tijdelijk werkloos worden. Maar het werk is niet af. Het ABVV wil dat we onze buurlanden volgen en de uitkeringen optrekken van 70 naar 80%.

Geen 330.555 maar wel 497.767 werklozen in januari 2020

Eerder deze week maakte de RVA de werkloosheidscijfers van januari 2020 bekend. Het ABVV wijst erop dat de RVA het enkel heeft over de uitkeringsgerechtigde werklozen. Daarnaast is er ook een grote groep werkzoekende werklozen die geen recht heeft op uitkeringen, en dus door de RVA niet wordt meegeteld. Deze groep van bijzonder kwetsbare werkzoekenden krimpt niet of nauwelijks.