Werk en Recht

Unia en ABVV geven hun samenwerking een nieuwe impuls

Unia en ABVV hebben op 12 januari 2021 een nieuw samenwerkingsakkoord ondertekend om samen discriminatie aan te pakken en gelijkheid te bevorderen.

Meer democratie op de werkvloer is een noodzaak!

Zeker nu werknemers worden geconfronteerd met de enorme sociale en economische gevolgen van de coronapandemie moeten ze worden gehoord en betrokken.

Sociaal-economische barometer 2020

Naar jaarlijkse gewoonte publiceert het ABVV in het najaar haar sociaal-economische barometer. De editie 2020 staat volledig in het teken van de crisis die Covid-19 met zich meebracht.

Gedeeltelijke lockdown: het is zinloos theaters en filmzalen te sluiten als ondernemingen elementaire sanitaire maatregelen met de voeten treden

Het ABVV vraagt noodmaatregelen. Indien de regering nog een totale lockdown wil voorkomen, moet ze hardere taal spreken en harder optreden bij controles van ondernemingen die de basisregels met de voeten blijven treden.

ABVV pleit voor versterkte en duurzaam gefinancierde sociale zekerheid

Het ABVV schuift 10 pistes naar voor om onze sociale zekerheid te verankeren, verbeteren en verdiepen. We verbreden de financieringsbasis met oog op ‘de sociale zekerheid van morgen’.

Minimumloon: ABVV laat zich niet afschepen met valse beloftes

Het ABVV geeft niet toe aan chantage en verwerpt de aalmoes die op tafel ligt, namelijk een schamele verhoging van het minimumloon met 1,1%. De onzekerheid en onduidelijkheid over verdere stappen, én het feit dat de werkgeversorganisaties deze minieme verhoging van het interprofessioneel minimumloon koppelen aan een ingreep op de opzegvergoedingen beantwoorden niet aan de legitieme verwachtingen van de werknemers. Wij blijven gaan voor een deftige verhoging van de laagste lonen.

Sociale zekerheid bloedt leeg, herfinanciering is broodnodig

Het beleid van de afgelopen jaren dreigt vanaf 2021 een zwaar en sterk oplopend tekort te creëren in de sociale zekerheid. De vakbonden trekken nu aan de alarmbel en roepen de politici op om deze praktijken stop te zetten en een halt toe te roepen aan het beleid dat de tekorten doet oplopen en de sociale zekerheid onderuit haalt.

Verkiezingen 2019: tijd voor echt sociaal beleid

Na 26 mei staat één ding vast en dat is dat de werknemers en uitkeringsgerechtigden verandering willen.

Deze hervorming van het vennootschapsrecht wordt beter niet goedgekeurd

ACV, ABVV en ACLVB zijn zeer bezorgd over hervorming van het vennootschapsrecht die morgen besproken wordt in de kamer. De vakbonden vragen dan ook dit wetsontwerp niet goed te keuren. En om in de volgende legislatuur met een propere lei de modernisering van het vennootschapsrecht aan te pakken.