Vakbondsactie

Zal Kuehne + Nagel morgen ook klagen over een tekort aan arbeidskrachten wanneer het 500 werknemers nodig heeft?

Het ABVV laakt het geweld waarmee de directie van de groep Kuehne + Nagel het ontslag heeft aangekondigd van 549 werknemers in zijn vestiging in Nijvel, onder het voorwendsel dat deze niet rendabel zou zijn.

100 jaar geleden werd het stakingsrecht gedecriminaliseerd. Maar waar staan we vandaag?

Dag op dag een eeuw geleden, op 24 mei 1921, besloot de Belgische wetgever artikel 310 van het Strafwetboek, dat deelname aan een staking strafbaar stelde, af te schaffen.

Geen loonnorm zonder vooruitgang voor het minimumloon

Het Federaal Comité van het ABVV kwam gisteren (18/5) samen via videoconferentie.

ABVV voert actie ter verdediging van het stakingsrecht

Op donderdag 10 december, de Internationale Dag van de Mensenrechten, vinden er in verschillende Belgische steden acties plaats ter verdediging van het stakingsrecht en het recht op actievoeren.

Het rommelt bij Engie. Welke toekomst voor onze werknemers?

Het hoofdkwartier van Engie in Parijs heeft aangekondigd dat twee derde van de service-activiteiten die deel uitmaken van de wereldwijde groep Engie, zullen afgestoten worden. In België worden 10.000 werknemers rechtstreeks tewerkgesteld in deze branche. Het gaat voornamelijk om Fabricom, Axima en Cofely, maar ook kleinere entiteiten zijn betrokken.

Het ABVV mobiliseert op 8 en 9 maart voor meer vrouwenrechten

Op 8 maart wordt in Brussel de wereldvrouwenmars georganiseerd. Een mars die wereldwijd wordt georganiseerd met overal dezelfde centrale eis: gelijke rechten voor vrouwen en mannen. Vandaag worden die rechten nog altijd met de voeten getreden.

Uitspraak Hof van Cassatie over vreedzame actie is gevaarlijk precedent voor betogings- en stakingsrecht

Het Hof van Cassatie bevestigt de veroordeling van de voorzitter van ABVV Antwerpen voor "kwaadwillig belemmeren van het verkeer". Al wie een actie voert waardoor het verkeer ‘belemmerd’ wordt, kan door deze uitspraak strafrechtelijk vervolgd worden.

Veroordeling wegens vreedzame actie zal ons niet beletten om actie te blijven voeren tegen sociaal onrecht

Vandaag, 26 juni 2019, heeft het Hof van Beroep van Antwerpen de principiële veroordeling van de voorzitter van ABVV-Antwerpen aangehouden