Koopkracht

Regeringsbeslissingen in het kader van de begroting 2022: eerste ABVV-reactie

Het ABVV nam kennis van het resultaat van de regeringsonderhandelingen. Op basis van wat we nu weten en na een voorzichtige eerste analyse zien we enkele positieve elementen, maar vallen vooral de minpunten op.

Energieprijzen swingen de pan uit, terwijl burgers in de kou dreigen te komen staan

Het ABVV vreest dat het voor nog meer gezinnen onmogelijk dreigt te worden om hun energiefacturen te betalen

Verhoging van het minimumloon: Europa neemt het voortouw

De NAR brengt vandaag op vraag van minister van Werk Dermagne advies uit over een voorstel van de Europese Commissie voor een richtlijn betreffende toereikende minimumlonen in de EU.

IPA: werknemers hebben recht op een fair akkoord

ABVV, ACV en ACLVB kunnen de door de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven vastgelegde maximale beschikbare marge van amper 0,4% voor 2021 en 2022 niet onderschrijven. Een aalmoes van maximaal 0,4 voor de komende 2 jaren is voor de werknemers onaanvaardbaar.

Sociaal-economische barometer 2020

Naar jaarlijkse gewoonte publiceert het ABVV in het najaar haar sociaal-economische barometer. De editie 2020 staat volledig in het teken van de crisis die Covid-19 met zich meebracht.

De nood aan een vaccin tegen de sociale crisis is bijzonder hoog

Het ABVV voerde vandaag actie voor het gebouw van de Nationale Bank onder de slogan “een vaccin tegen de sociale crisis”.

Grondwettelijk Hof vernietigt Bijkluswet: vakbonden verheugd maar dringen ook aan oplossing voor inkomensverlies

ACV, ABVV en ACLVB hebben van meet af de regeling voor het bijklussen tot 6.340 euro aangeklaagd en startten een procedure bij het Grondwettelijk Hof. We stelden dat het over een nefaste maatregel voor werknemers en voor de sociale zekerheid ging en dat de regelgeving de principes van gelijkheid en non-discriminatie schond. We zijn tevreden dat het Grondwettelijk Hof deze redenering volgt.

Verslag Centrale Raad Bedrijfsleven toont dat België geen ‘loonhandicap’ heeft

De Centrale Raad voor het Bedrijfsleven heeft zijn tussentijds verslag over de loonkosten gepubliceerd. Het ACV, het ABVV en de ACLVB stellen vast dat de loonmarge werd onderschat, dat de 'historische loonhandicap' niet bestaat én dat er marge moet zijn voor loonsverhogingen bij de volgende loononderhandelingen.

ABVV confronteert politiek met realiteit werknemers en eist minimumloon van 14 euro per uur

We trokken de straat op met onze campagne 'Fight for 14', we hielden militantenbijeenkomsten en sensibiliseerden op markten, festivals, aan universiteiten en aan fabriekspoorten. Nu hebben we het debat naar de politieke arena gebracht. Want een hoger minimumloon is sociaal en economisch noodzakelijk.