Middelen van onze Sociale zekerheid met meer zorg besteden

Het Rekenhof bevestigt waarvoor we al lang waarschuwden: de korting voor de eerste werknemer is een miskleun en kost onze sociale zekerheid handenvol geld.

Verhoging van het minimumloon: Europa neemt het voortouw

De NAR brengt vandaag op vraag van minister van Werk Dermagne advies uit over een voorstel van de Europese Commissie voor een richtlijn betreffende toereikende minimumlonen in de EU.

Vaccinatieverlof: een goede zaak voor alle werknemers!

Het ABVV is bijzonder tevreden met het positieve advies dat de sociale partners in de NAR hebben uitgebracht over het vaccinatieverlof

Unia en ABVV geven hun samenwerking een nieuwe impuls

Unia en ABVV hebben op 12 januari 2021 een nieuw samenwerkingsakkoord ondertekend om samen discriminatie aan te pakken en gelijkheid te bevorderen.

IPA: werknemers hebben recht op een fair akkoord

ABVV, ACV en ACLVB kunnen de door de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven vastgelegde maximale beschikbare marge van amper 0,4% voor 2021 en 2022 niet onderschrijven. Een aalmoes van maximaal 0,4 voor de komende 2 jaren is voor de werknemers onaanvaardbaar.

Effectentaks: onvoldoende en niet in verhouding met inspanningen werknemers

Het wetsontwerp over een taks op effectenrekeningen, is een stap in de goede richting. Maar die stap is te klein. We kunnen niet akkoord gaan met het feit dat de inspanningen die gevraagd worden aan de houders van een effectenrekening, niet in verhouding staan tot wat de werknemers moeten bijdragen.

Overwinning voor het ABVV: €150 extra voor coronawerklozen

Ongeveer 350.000 tijdelijk werklozen door corona krijgen een premie van minstens 150 euro.

Sociale verkiezingen: ABVV behoudt status quo en scoort in social-profit

ABVV behoudt een globaal status quo, boekt winst in de social-profit en is verheugd met een toegenomen aantal vrouwelijke verkozenen.

ABVV voert actie ter verdediging van het stakingsrecht

Op donderdag 10 december, de Internationale Dag van de Mensenrechten, vinden er in verschillende Belgische steden acties plaats ter verdediging van het stakingsrecht en het recht op actievoeren.

Meer democratie op de werkvloer is een noodzaak!

Zeker nu werknemers worden geconfronteerd met de enorme sociale en economische gevolgen van de coronapandemie moeten ze worden gehoord en betrokken.