Alle thema's

Voor een rechtvaardige en betekenisvolle belastinghervorming

Werknemers mogen de prijs niet betalen voor de coronacrisis-beheersing. Het is tijd voor een betekenisvolle belastinghervorming die de zwakste schouders ontlast en de zwaarste lasten op de sterkste schouders legt.

Op zoek naar gezond evenwicht

Onze samenleving is ontwricht. We gaan ze niet in evenwicht brengen door de balans volledig te laten doorslaan. De roep op meer flexibiliteit is wereldvreemd en misplaatst. Alles staat of valt met gezonde werknemers.

Openbare diensten: erkenning en versterking

De openbare diensten en alle werknemers in de overheidssector verdienen meer erkenning en waardering. De coronacrisis heeft hun essentiële rol aangetoond. Nu moeten ze versterkt worden.

Opinie: Sneller naar meer zekerheid

Onze sociale zekerheid verdient meer snelheid, vinden Raf De Weerdt en Celien Vanmoerkerke van het ABVV. We schakelen een versnelling hoger met meer bruto.

Effectentaks: onvoldoende en niet in verhouding met inspanningen werknemers

Het wetsontwerp over een taks op effectenrekeningen, is een stap in de goede richting. Maar die stap is te klein. We kunnen niet akkoord gaan met het feit dat de inspanningen die gevraagd worden aan de houders van een effectenrekening, niet in verhouding staan tot wat de werknemers moeten bijdragen.

Opheffing bankgeheim is eerste stap richting meer fiscale rechtvaardigheid

Om het hoofd te kunnen bieden aan de sociale en economische gevolgen van de coronacrisis heeft de overheid een reeks buitengewone uitgaven moeten doen. De vraag die zich nu stelt is wie de factuur zal betalen.

Dreigend tekort in de sociale zekerheid nu aanpakken

Op termijn dreigt er een tekort van minstens 10 miljard euro in onze sociale zekerheid. Het spreekt voor zich dat dit tekort moet opgevangen worden, maar dan wel op een structurele manier.

De nood aan een vaccin tegen de sociale crisis is bijzonder hoog

Het ABVV voerde vandaag actie voor het gebouw van de Nationale Bank onder de slogan “een vaccin tegen de sociale crisis”.